להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי מסכת סוכה דף מד
(מד. 7+ עד מד: 2-)
חלק א – מקור ערבה בזמן המקדש
א. המקור –
אבא שאול – "ערבי נחל",
רבנן (וכן רי"ח) – הלכה למשה מסיני.
ב. אגב זה, מובא דיון שבו המקור של רי"ח הוזכר –
ר"ל – כהנים בעלי מומים נכנסים לצורך ההקפה בין האולם למזבח (תוס' – כי האיסור רק מעלה מדרבנן).
רי"ח – "מי אמרה"?
- בהו"א הבינו שהתכוון – מה המקור לערבה, ולכן מקשים – הרי רי"ח אמר שזה הלמ"ס.
- אלא הכוונה היא שהוא תוהה על ההיתר של ר"ל – 1. אולי כלל לא מקיפים בערבה.[1] 2. למה שיהיה שונה משאר העבודות שהם בכהנים תמימים?
- A.הרי רי"ח אמר שזה הלמ"ס?
- אכן זה הלמ"ס גם אחרי החורבן,
חלק ב – ערבה אחרי החורבן
(מד. 11-)
א. המקור לערבה בגבולין ואחרי החורבן
לפי כולם המנהג התחדש על ידי הנביאים האחרונים (חגי זכריה ומלאכי, בתחילת תקופת בית שני).
ריב"ל – מנהג נביאים
רי"ח – יסוד נביאים
הערות:
אלא שגולי בבל שכחו את המצווה, והנביאים חזרו שיסדוה.
קשה – הרי רי"ח אמר שלא שכחום.
- במקדש – הלמ"ס, בגבולין – יסוד נביאים.
- B.היחס בין תקנת הנביאים לבין ימינו ("זכר למקדש") –
הרבה ראשונים | רש"י | |
כמה נטלו בגבולין | כל שבעה | יום אחד |
המנהג ליטול ערבה אחרי החורבן | יום אחד – זכר למקדש | יום אחד – המשך תקנת הנביאים. |
(מד: שליש עליון)
- C.נפק"מ בין מנהג ליסוד –
יסוד – מברכים
מנהג – לא מברכים
והגמרא מביאה דעות שזהו מנהג נביאים – אייבו אביו של רב על ר"א בר' צדוק, ואייבו נכדו של רב על רב שחבטו ערבה ללא ברכה.
ב. למה בערבה תקנו זכר למקדש רק יום אחד?
- רבא – אכן גם הערבה כל שבעה – כי יש את הערבה שבלולב.
דחייה – אי אפשר לצאת בזה לשניהם (נפרט להלן חלק ג, א).
- רב זביד-רבא – כיון ערבה רק מדרבנן.
דחייה – זה לא נכון (ראה להלן).
- רב זביד-רבא – בלולב כבר יש שייכות לגבולין מדאורייתא (היום הראשון). בערבה אין.
- ר' אמי – צריך בפני עצמה.
- גמרא בשליש עמוד א (+רב חסדא במד: 8+) – לא צריך בפני עצמה, אך צריך שיגביה פעמיים – ללולב ולערבה.
- לא יאכיל פועליו בפירות שביעית (שהרי צריך להפקירם),
(מד: 1+)
חלק ג – דיני הערבה
א. האם צריכה להיות בפני עצמה?
מהמחמיר לקל –
ב. צריכה שיעור
ר"נ – 3 ענפים עם עלים לחים.
רב ששת – ענף אחד עם עלה לח אחד.
חלק ד – נספח – שני דינים של אייבו בשם ר"א בר"צ –
(ואגב – מותר לקשקש את עצי השביעית לאוקמיי אך לא לאברויי).
- לא להגיע מהמסע אחרי 4 שעות ביום שישי, כדי שיספיק להכין אוכל לשבת.
רב כהנא – איפה הדין שייך:
בבית – הדין שייך (אפילו שיש סיכוי מסוים שיש אוכל),
באכסניה –
גירסה 1 – כשיש בידו אוכל, לא צריך.
גירסה 2 – כשאין בידו אוכל – כל שכן שצריך, כי בניגוד לבית, אין סיכוי שיחכה לו באכסניה אוכל.
[1] קצת קשה, הרי אם לא הקיפו בערבה הקיפו בלולב, אז ממילא עדיין מקיפים…