שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – סוכה מד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף מד

(מד. 7+ עד מד: 2-)

חלק א – מקור ערבה בזמן המקדש

א. המקור

            אבא שאול – "ערבי נחל",

            רבנן (וכן רי"ח) – הלכה למשה מסיני.

ב. אגב זה, מובא דיון שבו המקור של רי"ח הוזכר –

ר"ל – כהנים בעלי מומים נכנסים לצורך ההקפה בין האולם למזבח (תוס' – כי האיסור רק מעלה מדרבנן).

                רי"ח – "מי אמרה"?

  1. בהו"א הבינו שהתכוון – מה המקור לערבה, ולכן מקשים – הרי רי"ח אמר שזה הלמ"ס.
  2. אלא הכוונה היא שהוא תוהה על ההיתר של ר"ל – 1. אולי כלל לא מקיפים בערבה.[1] 2. למה שיהיה שונה משאר העבודות שהם בכהנים תמימים?
  3. A.הרי רי"ח אמר שזה הלמ"ס?
  4. אכן זה הלמ"ס גם אחרי החורבן,

חלק ב – ערבה אחרי החורבן

(מד. 11-)

א. המקור לערבה בגבולין ואחרי החורבן

לפי כולם המנהג התחדש על ידי הנביאים האחרונים (חגי זכריה ומלאכי, בתחילת תקופת בית שני).

ריב"ל – מנהג נביאים

רי"ח – יסוד נביאים

הערות:

אלא שגולי בבל שכחו את המצווה, והנביאים חזרו שיסדוה.

קשה – הרי רי"ח אמר שלא שכחום.

  1. במקדש – הלמ"ס, בגבולין – יסוד נביאים.
  2. B.היחס בין תקנת הנביאים לבין ימינו ("זכר למקדש") –

הרבה ראשונים

רש"י

כמה נטלו בגבולין

כל שבעה

יום אחד

המנהג ליטול ערבה אחרי החורבן

יום אחד – זכר למקדש

יום אחד – המשך תקנת הנביאים.

(מד: שליש עליון)

  1. C.נפק"מ בין מנהג ליסוד –

יסוד – מברכים

מנהג – לא מברכים

והגמרא מביאה דעות שזהו מנהג נביאים – אייבו אביו של רב על ר"א בר' צדוק, ואייבו נכדו של רב על רב שחבטו ערבה ללא ברכה.

ב. למה בערבה תקנו זכר למקדש רק יום אחד?

  1. רבא – אכן גם הערבה כל שבעה – כי יש את הערבה שבלולב.

דחייה – אי אפשר לצאת בזה לשניהם (נפרט להלן חלק ג, א).

  1. רב זביד-רבא – כיון ערבה רק מדרבנן.

דחייה – זה לא נכון (ראה להלן).

  1. רב זביד-רבא – בלולב כבר יש שייכות לגבולין מדאורייתא (היום הראשון). בערבה אין.
  2. ר' אמי – צריך בפני עצמה.
  3. גמרא בשליש עמוד א (+רב חסדא במד: 8+) – לא צריך בפני עצמה, אך צריך שיגביה פעמיים – ללולב ולערבה.
  4. לא יאכיל פועליו בפירות שביעית (שהרי צריך להפקירם),

(מד: 1+)

חלק ג – דיני הערבה

א. האם צריכה להיות בפני עצמה?

מהמחמיר לקל –

ב. צריכה שיעור

            ר"נ – 3 ענפים עם עלים לחים.

            רב ששת – ענף אחד עם עלה לח אחד.

חלק ד – נספח – שני דינים של אייבו בשם ר"א בר"צ –

(ואגב – מותר לקשקש את עצי השביעית לאוקמיי אך לא לאברויי).

  1. לא להגיע מהמסע אחרי 4 שעות ביום שישי, כדי שיספיק להכין אוכל לשבת.

רב כהנא – איפה הדין שייך:

בבית – הדין שייך (אפילו שיש סיכוי מסוים שיש אוכל),

באכסניה

            גירסה 1 – כשיש בידו אוכל, לא צריך.

גירסה 2 – כשאין בידו אוכל – כל שכן שצריך, כי בניגוד לבית, אין סיכוי שיחכה לו באכסניה אוכל.


[1] קצת קשה, הרי אם לא הקיפו בערבה הקיפו בלולב, אז ממילא עדיין מקיפים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.