שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – סוכה ה

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף ה

(ד: 6- עד ה: 6-)

המקור לפסול סוכה מתחת לעשרה טפחים

א. מארון הברית – ששכינה לא ירדה מתחת לגובה הכפורת – 10 טפחים.

מכאן שרשות היא בגובה 10 טפחים.

דחייה – משם רק אפשר ללמוד שמעל 10 טפחים זה רשות עצמאית (כמו רה"י בשבת),

            אבל אי אפשר ללמוד שחלל של 10 מתחת לגג הוא רשות, שהרי שם הארון הוא 9.

דיונים –

  1. A."השמיים לה' והארץ נתן לבני אדם".

קשה – והרי יש פסוקים בהם ה' יורד למטה ובני אדם (משה, אליהו) עולים למעלה?

תשובה – זה תמיד מחוץ ל10 טפחים מהארץ/מהשמיים.

  1. B.גובה הארון והכפורת.

הארון בגובה אמה וחצי = 9 טפחים לפי ר"מ.

הכפורת בגובה טפח, מניין?

  1. 1.נלמד מהחלק הכי קטן של כלי אחרמסגרת השולחן שהיה בגובה טפח.

למה לא מכלי שלם? מחפשים את המינימום ("תפסת מרובה לא תפסת").

למה לא מדברים קטנים יותר (ציץ, זר)?

      תשובה – הכפורת דומה יותר למסגרת, כי:

  1. a.הם דומים באופי

הכפורת חלק מהותי מהכלי, וכן המסגרת (לדעה שהיא מתחת לפלטה של השולחן), ואילו הציץ לבוש והזר קישוט.

  1. b.בשניהם יש שיעור (לפחות חלקית) מפורש.
  2. 2.רב הונא – "פני הכפורת" – ופנים זה גובה טפח.
  3. a.הגמרא מניחה שהכוונה לפני אדם בוגר.

שאלה – למה לא ללמוד מפנים של עוף גדול? מחפשים את המינימום.

שאלה – למה לא ללמוד מפני ציפור קטנה?

  1. b.לומדים בגז"ש – באדם כתוב פנים "פני יצחק".

שאלה – הרי כתוב פנים גדולות יותר "פני אלוהים"? מחפשים את המינימום.

שאלה – יש פנים קטנות יותר "פני הכרובים" (בהנחה שהיו עם פני ציפורים).

  1. c.אכן לומדים גז"ש מפני הכרובים,

והכרובים היו עם פני טפח, שהם אכן בגובה טפח.

     שאלה – הרי משמע ביחזקאל שפני אדם ופני כרוב זה שני דברים?

     תשובה – שניהם אדם, אלא שכרוב זה תינוק אדם.

 

(ה: שליש)

ב. הכרובים במשכן – היו בגובה 10 והכנפיים סככו מעל ה10.

דחייה – לפי ר"י הגובה שלהם לא היה 10 טפחים.

דיונים:

  1. A.אולי הכנפיים היו יותר גבוהות?

מחפשים את המינימום (כתוב "פורשי כנפיים למעלה" ולא "למעלה למעלה").

  1. B.הסבר המחלוקת בגובה הכרובים

במקדש כרובי העץ היו בגובה 10 אמות, שזה שליש מגובה קה"ק (20 אמה).

ממילא גם במשכן הכרובים (כולל הארון) צריכים להגיע עד שליש – 20 טפחים.

מה גובה הארון (מלבד ה1 לכפורת) – אמה וחצי –

לר"מ זה באמות של 6 = 9 + 1 לכפורת, יוצא שהכרובים 10.

לר"י זה באמות של 5 = 7.5 + 1 כרוב, יוצא 8.5.

           יוצא שלר"י הכרובים הם 11.5.

(ה: 9-)

ג. לר"י – הלכה למשה מסיני.

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.