שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – תענית דף ה

הלימוד מוקדש לעילוי נשמת
יהודה ז"ל בן ראובן ורחל
להקדשות ליחצו כאן

שיעור הדף היומי הקצר

השיעור הארוך (משולב בקריאת הגמרא עצמה) בהמשך העמוד

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

שיעור הדף היומי הארוך

(הסיכום המסודר + קריאה בגמרא עצמה)

קריאה בגמרא עצמה ברצף ללא התרשים

דף יומי מסכת תענית דף ה – הסיכום הכתוב

(ה. במשנה – ו. 4+)

המשנה (שגם ראינו אתמול)

עד מתי שואלין?

ר"י – עד שיעבור הפסח
ר"מ – עד שיעבור ניסן

מקור – וּבְנֵי צִיּוֹן גִּילוּ וְשִׂמְחוּ בַּה' אֱלֹקיכֶם, כִּי־נָתַן לָכֶם אֶת־הַמּוֹרֶה לִצְדָקָה וַיּוֹרֶד לָכֶם גֶּשֶׁם מוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ בָּרִאשׁוֹן (בניסן)

(אמנם שם זה היה נס, אבל רואים שזה אפשרי).

גמרא –

א. שאלות ר"נ לרי"צ:

א. והרי היורה הוא בחשוון?

עונה רי"צ ע"פ רי"ח: היתה בצורת ולא ירד גשם כל החורף, ורק בניסן ירד היורה.

המשך הסיפור: הנביא אמר להם לזרוע את מעט הזרעים שיש להם, וחששו כי מה יאכלו,
וזרעו, ואכלו גרעינים שמצאו בחורי העכברים והנמלים,
והזריעה הצמיחה מהר (זרעו ב5 בניסן וקצרו במוצאי 15 את העומר).

ועל זה נאמר – הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ. הָלוֹךְ יֵלֵךְ  וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ־הַזָּרַע בֹּא־יָבֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו (תהלים קכו).

  • הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹר – כשזרעו עוד בכו מהרעב, וכשקצרו שמחו מהתבואה והגשם.
  • הָלוֹךְ יֵלֵךְ  וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ־הַזָּרַע בֹּא־יָבֹא בְרִנָּה – השור בוכה בזריעה, ושמח שכבר בחזרתו בשדה גדל חזיז לאכילה (התחלה של השיבולים).
  • נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו – קנה זרת (חצי אמה), שיבלות 2 זרתות (אמה).

(ה: מתחת לאמצע)

ב. עוד שאלות של ר"נ לרי"צ, ותשובות שלו ע"פ רי"ח:

  1. ״כִּי קָרָא ה׳ לָרָעָב וְגַם בָּא אֶל הָאָרֶץ שֶׁבַע שָׁנִים״ (מל"ב ח, א) בתקופת ישעיהו, מה אכלו ב7 השנים?

תשובה – שנה 1 – אוכל מהבתים, 2 – מהשדות, 3 – בהמות טהורות, 4 – בהמות טמאות, 5 – שקצים ורמשים, 6 – בשר בנותיהם ובנותיהם, 7 – זרועם.

  1. ״בְּקִרְבְּךָ קָדוֹשׁ, וְלֹא אָבוֹא בְּעִיר״ (הושע יא) – אם יש קדושה, למה ה' לא יבוא?
    תשובה – הכוונה שכל עוד לא יבוא לירושלים של מטה, לא יבוא לירושלים של מעלה (עמו אנוכי בצרה).
  2. "וּבְאַחַת יִבְעֲרוּ וְיִכְסָלוּ מוּסַר הֲבָלִים עֵץ הוּא" (ירמיהו י) – מה הכוונה אחת?
    תשובה – יש עבירה אחת שמבערת אנשים לגהנום – ע"ז.

מקור שזה ע"ז – "הֶבֶל הֵמָּה מַעֲשֵׂה תַּעְתֻּעִים" (ירמיהו טו) – ושם הכוונה לע"ז.

  1. "כִּי־שְׁתַּיִם רָעוֹת עָשָׂה עַמִּי אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר  מַיִם חַיִּים לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים אֲשֶׁר לֹא־יָכִלוּ הַמָּיִם" (ירמיהו ב) – והרי היו יותר מ2 חטאים?
    תשובה – יש עבירה אחת ששקולה כשתיים – עבודה זרה (בפסוק: בֹּארוֹת בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, וכן בפסוקים לפני).

(ה: 10+)

  1. "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת־בָּנָיו שֹׁפְטִים לְיִשְׂרָאֵל" (שמ"א ח א) – והרי לא היה זקן, היה רק בן 52 (ברייתא)?

תשובה: זקנה קפצה עליו (הלבין) ונראה זקן, וזה כדי ששמואל יוכל למות מזיקנה לפני שאול, שלא ימות שאול בימי שמואל.

וזה הכוונה שבסוף מלכותו "וְשָׁאוּל יוֹשֵׁב בַּגִּבְעָה תַּחַת־הָאֶשֶׁל בָּרָמָה" – והרי הרמה לא היתה בבנימין אלא באפרים? אלא שהמשיך לשבת על על מלכותו בזכות שמואל הרמתי.

והאם ה' הורג אדם אחד כדי להרוג אדם אחר?
כן – "עַל־כֵּן חָצַבְתִּי בַּנְּבִיאִים הֲרַגְתִּים בְּאִמְרֵי־פִי…" (הושע ו) – על פי גזרות ה'.

(ה: שליש תחתון)

ב. עוד מדרשים של ר"נ ורי"צ:

  1. ר"נ לרי"צ בשם רי"ח בסעודה
  1. אין משיחין בשעת הסעודה, שמא יקדים קנה לוושט (ולכן לא אמר לו עוד דברים בסעודה)
  2. יעקב אבינו לא מת

ר"נ – וכי סתם ספדו וחנטו וקברו?
עונה רי"צ – יש מקור – "ואתה אל תירא עבדי יעקב… כי הנני מושיעך מרחוק, ואת זרעך מארץ שבים" מקיש יעקב לזרעו

  1. רי"צ – כל האומר רחב רחב מיד רואה קרי, מהרהור עבירה מרוב שהיתה יפה

ר"נ – אני אומר ולא קורה לי כלום
עונה רי"צ – התכוונתי למי שמכיר אותה.

  1. פרידתם של ר"נ ורי"צ –

כשנפרדו ביקש ר"נ מרי"צ שיברכו,
ענה לו – אילן אילן במה אברכך וכו' (יש לך כבר תורה עושר ובנים), אלא יהי רצון שכל נטיעות שנוטעים ממך יהיו כמוך.

 

4 Responses

  1. שלום
    קודם כל ממש תודה על האתר המטורף הזה!

    לא מופיע למסכת תענית השיעורים האורכים לדף ו׳ז וגם בהמשךך לדף ט,י,יא
    יש סיבה?

  2. שלום ויישר כח לכל השיעורים המוסברים היטב.
    כאשר אני רוצה לשמוע את השיעור הארוך של הדפים ד' וה', אני שומע את השיעור הארוך של דף ג'.

    בברכה,
    אהרן קופראק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.