השיעור מוקדש לעילוי נשמת
דדה בת עזיזה ז"ל
וכן לעילוי נשמת
משולם זלמן בן מאיר נתן ז"ל
איש הקיבוץ הדתי
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.
2022לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
(י: רבע תחתון –
חלק א – האיסור לשאר האחים אחרי החליצה/ייבום
הפסוק:"… וְעָנְתָה וְאָמְרָה כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא־יִבְנֶה אֶת־בֵּית אָחִיו" (דברים כה, ט)
- A. הדעות:
האח שחלץ עם החלוצה – לאו של "לא יבנה"
האח שחלץ עם שאר הנשים – עשה של "בית אחיו" (בית אחד ולא יותר)
שאר האחים עם כל הנשים –
ר"ל – כרת
רי"ח – לאו של לא יבנה
- B. איתיביה –
רישא – החולץ וחזר וקידשה, ומת – צריכה חליצה מהאחים – כלומר אינה אסורה בכרת – כרי"ח.
סיפא – חלץ, ואח אחר קידשה (לוי) – לא תופס – כלומר אסורה בכרת – כר"ל.
תשובות:
- רב ששת – הברייתא כרי"ח,
ולפי"ז הרישא ברורה,
ואילו הסיפא – כי הברייתא כר"ע שאין קידושין תופסים בחייבי לואים.
דחייה – אם כך גם הסיפא לא ברורה –
כי אז גם הקידושים של היבם לא תופסים, אז למה צריכה חליצה מהאחים?
רב אשי ורבינא – את המקרה שלא מסתדר מסבירים עם אח שנולד אחרי המוות:
- רב אשי – הברייתא כר"ל ור"ש –
הסיפא מובנת – לשאר האחים יש כרת ולכן קידושין לא תופסים
הכוונה לאחים שנולדו לפני שמת, שאז החליצה מחזירה להם את הכרת לפי ר"ל.
(אם נולדו אחרי שמת, אבל לפני החליצה, אז יש כרת לפי כולם – בגלל אשת אחיו שלא היה בעולמו, ומות האח לא מעלימה להם את האיסור).
הרישא – הכוונה לאח שנולד אחרי שראובן מת ושמעון חלץ, וכר"ש שאם נולד אחרי החליצה – אין לו כרת (מבחינתו ראובן נעלם, וכשהוא נולד היא כבר חלוצתו/אשתו של שמעון).
- רבינא – הברייתא כרי"ח ורבנן –
הרישא מובנת – צריכה חליצה כי אין להם איסור כרת.
הסיפא – מדובר באח שנולד אחרי שראובן מת (לרבנן – גם אחרי החליצה, לר"ש – דווקא לפני החליצה (תוס'), ומעולם לא עזב אותו איסור אשת אח המקורי. - C. איתמר –
שמעון ייבם אחת מהנשים, ואז לוי בא על אחת הצרות – מחלוקת רב אחא ורבינא –
דעה אחת (כר"ל) – חייב כרת,
שעה שנייה (כר"יח) – רק איסור עשה של "בית אחיו" (כי אין כרת, ושאר האחים באיסור עשה).