לעילוי נשמת
יצחק צבי ערמוני ז"ל
מאוהביה הגדולים של ארץ ישראל, חלוץ, לוחם, חולם ומגשים, 26 שנים למותו
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
סיכום הדף היומי
(לד: 7- עד
המתנת שלושה חודשים
במשנה (לג:) – מי שנבעלה באיסור וחוזרת לבעלה – צריכה להמתין 3 חודשים,
משנה מא. – לא רק מי שנבעלה באיסור, אלא כל אישה שעזבה איש אחד (גרושה, אלמנה, אנוסה).
א. קטנה
במשנה (לג:) – רק אם יש סיכוי שהיא התעברה, לכן קטנה לא,
וכן בגמרא (לד:) מביאה ראשונה – לא.
שמואל –
(לג: 2-)
אמירה א – אם קיבלה גט (קידושי דאורייתא) – צריכה להמתין!
(אם רק מיאון (מקידוש דרבנן) – לא צריכה)
מה הסברא? וגם – הרי במשנה ראינו שלא צריכה?
הסבר: באמת מעיקר הדין לא צריכה,
אלא גזרו על קטנה אטו גדולה,
אך יש שני מצבים בהם לא גזרו:
1. לא שכיח (כמו החלפת הנשים במשנתנו)
2. במיאון (מפרשים – שזה רק לקטנות, לכן אין סיבה שיתבלבלו עם גדולה).
אמירה ב –
(לד: 6-)
גירסא א – כולן צריכות, חוץ מגיורת קטנה,
משמע שגיורת גדולה וישראלית קטנה צריכה.
(לה. 6+)
גירסא ב (לישנא אחרינא) –
כולן צריכות, חוץ מגיורת גדולה.
משמע שלא דיבר כלל על קטנה, וקטנה לא צריכה.
שאלה על שתי הגרסאות: במה מדובר?
אם מיאון – הרי שמואל אמר שלא צריכה,
אם גט – אז שמואל כבר אמר שצריכה?
תשובה: שמואל מלמד כאן לקטנה שנבעלה בזנות (רווקה):
לגירסא א – צריכה להמתין (גזירה אטו גדולה),
לגירסא ב – לא צריכה (לא גוזרים, לא שכיח).
ב. גיורת (ושפחה משוחררת, זנות, אונס ופיתוי) – נשים שלא רוצות הריון
- A. נתחיל מהסוף (תנאים) –
ר"י – כולן צריכות להמתין
רי"ס – כולן לא צריכות,
ולמה? כי סומכים על זה שהיא מנעה את ההריון:
- כי לקראת הגיור משתמשת במוך.
דחייה – זה לא מסביר את שפחה שיוצאת בשן ועין, אנוסה ומפותה.
- אביי – אחרי הביאה מתהפכת כדי שלא תתעבר.
- B. שמואל –
זנות – גדולה לשתי הגרסאות צריכה (כמו ר"י)
גיורת –
לפי גירסא א – גיורת קטנה לא צריכה (לא שכיח)
אבל גיורת גדולה צריכה
לפי גירסא ב – גם גיורת גדולה לא צריכה,
למה? כי סובר בזה כרי"ס.
(לה. 😎
חלק ב – ואם היו כהנות נפסלות מן הכהונה
למה המשנה כותבת כהנות (בת כהן),
הרי גם ישראלית שנאנסה (בין אם נשואה לכהן או לישראל) – נאסרת לכהונה?
תשובה:
המשנה מחדשת דבר נוסף – שבת כהן שנאנסה/נבעלה בשוגג באיסור ואז התגרשה, לא חוזרת לבית אביה (כלומר לא חוזרת לאכול בתרומה).