השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אורי אורן בן חנה ז"ל
להקדשות ליחצו כאן
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
הדף היומי הקצר – הסיכום הכתוב
(ג: 1- עד ה. 1+)
עשה דוחה לא תעשה
שלב א – המקור משני פסוקים סמוכים לגבי שעטנז וציצית (דברים כב) –
(יא) לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו,
(יב) גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת כְּסוּתְךָ,
וכאילו נאמר – "צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו, גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ".
שלב ב – לגבי דרשות מ"סמוכים" –
א. ר' אלעזר – רמז – "סְמוּכִים לָעַד לְעוֹלָם עֲשׂוּיִם בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר" (תהלים קיא).
ב. ר' אלעזר – עוד לימוד מסמוכים –
שאינה חייבת להתייבם למוכה שחין (דברים כה) –
(ד) לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ:
(ה) כִּי יֵשְׁבוּ אַחִים יַחְדָּו… יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ וּלְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה וְיִבְּמָהּ:
אל תחסום את טענות האישה כשאינה רוצה להתייבם לו.
ג. המקור נכון גם לר"י, שאפילו הוא דורש סמוכים בספר דברים –
- בשאר התורה אינו דורש סמוכים –
מניין שמכשפה בסקילה?
בן עזאי – מהסמיכות לשוכב עם בהמה (שמות פרק כב: יז – מכשפה, יח – שוכב),
ר"י – "וכי מפני שסמכו ענין לו, נוציא זה לסקילה?" אלא מאוב וידעוני (ויקרא כ, כז).
- בספר דברים דורש –
נושא אדם אנוסת ומפותת בנו (אינה אשתו).
האם נושא את אנוסת ומפותת אביו?
ר"י – אסור, ולמד מסמוכים –
סוף דברים כב – אונס נערה מאורשה/בתולה,
תחילת כג – "לֹא יִקַּח אִישׁ אֶת אֵשֶׁת אָבִיו וְלֹא יְגַלֶּה כְּנַף אָבִיו" – גם אנוסתו.
רבנן – מותר, שם זה לא ממש סמוך, כי תחילת הפסוק זה על אישתו ממש,
(אלא זה מלמד על הבא על שומרת יבם של אביו).
- ולמה בספר דברים דורש? (ד. 4-)
הסיבות להלן שייכות בכל הסמוכים שדורשים בספר דברים. - מוכח –אינו במקומו בתורה –
באנוסת אביו – כי היה צריך להיות בפרשיית העריות (ויקרא יח).
בציצית שעטנז – "כי גדילים תעשה" שייך לפרשיית ציצית בפרשת ציצית (שלח).
- מופנה– הפסוק מיותר לדרשה –
באנוסת אביו – שהרי כבר נאמר בתחילת הפסוק שאשת אביו אסורה.
בציצית שעטנז –
- יש שני פסוקים –
ויקרא יט, יט – "וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ",
דברים כב, יא – "לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו. גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ… ".
דחייה – יש צריכותא –
"לא תלבש" – דווקא כשיש הנאה,
"לא יעלה" – גם העלאה כדרך המוכרים.
- "צמר ופשתים יחדיו" מיותר לדרשת סמוכים,
שהרי לתנא דבי רי"ש בגד = צמר או פשתים, וממילא כבר בשעטנז בויקרא ברור שזה צמר ופשתים.
[תנא דברי"ש – למדנו שבגד זה צמר או פשתים מויקרא (יג, מז) – "וְהַבֶּגֶד כִּי יִהְיֶה בוֹ נֶגַע צָרָעַת בְּבֶגֶד צֶמֶר אוֹ בְּבֶגֶד פִּשְׁתִּים"].
ניסיון לדחות – נצרך, כי לולי זה היינו חושבים שבלבישה (בניגוד להעלאה) נאסרו לא רק צמר ופשתים.
תשובה – יש גזירה שווה בין הפסוקים, כך שודאי שזה רק צמר ופשתים.
שלב ג – לתנא דבי רי"ש – למה צריך את סמוכים?
הרי גם בפרשת שלח כתוב שצריך תכלת (=צמר) על בגד (צמר או פשתים), כלומר שעטנז!
תשובה – היינו חושבים שצריך תכלת רק על בגד צמר, קמ"ל שאפשר שעטנז.
[את ההו"א הגמרא מדמה לדעת רבא:
לרבא צריך ציצית על כל סוגי הבגדים,
אלא שציציות צמר או פשתים טובים לכל סוגי הבדים,
בשאר מינים צריך שהציציות והבגד יהיו מאותו המין].