שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יבמות מה

השיעור לעילוי נשמת משה גלעד בן בויום ואידה ז"ל
שיום הזיכרון לפטירתו חל היום

ולהבדיל, לרפואת ענבל אסתר בת עפרה הי"ו
ולרפואת יצחק בן שמחה הי"ו
בתוך שאר חולי ישראל.

להקדשות ליחצו כאן

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

סיכום הדף היומי

(מד: 3- עד מה: 3-)
(נמשיך לעסוק בתינוק שנולד מביאה אסורה – האם הוא ממזר או פגום – והפעם: תינוק של גוי שבא על בת ישראל).

חלק א – האם גוי הבא על בת ישראל יוצר ממזר?

א. הקדמה – איזה איסור ביאה יוצר ממזר?

ר"ע – אפילו איסור לאו
ב"ה וב"ש
(וכן שמעון התימני, ר"ש בן יהודה) – איסור כרת
ר' יהושע – רק איסור שיש בו מיתת בי"ד.

 

ב. השאלה – האם ביאת גוי עושה ממזר?

לר"ע – ודאי שזה ממזר (איסור לאו).
לר' יהושע – ודאי שאינו ממזר (אין מיתת בי"ד).
השאלה לדעות שכרת עושה ממזר

דעה אחת – לא ממזר, כי ממזר זה דווקא מכרת,
דעה שנייה – ממזר, כי עיקר ההגדרה של כרת זה שהקידושין לא תופסים, ואצל גוי קידושין לא תופסים.

(מה: 8+)

ג. המקור – נהרדעי –

"לֹא־יִקַּח אִישׁ אֶת־אֵשֶׁת אָבִיו וְלֹא יְגַלֶּה כְּנַף אָבִיו.
לֹא־יָבֹא פְצוּעַ־דַּכָּא וּכְרוּת שׇׁפְכָה בִּקְהַל ה'.
לֹא־יָבֹא מַמְזֵר בִּקְהַל ה'…" (דברים כג, א-ג).

שתי הדעות לומדות מהסמיכות לאשת אב –
הדעה שממזר – לומדים מאשת אב שזה תלוי בכך שאין קידושין תופסים בה.
הדעה שאינו ממזר – לומדים מאשת אב שההגדרה היא כרת: רק איסור כמו אשת אב שרק לבן הקידושין לא תופסים אבל לאחרים כן (שזה מראה שזה איסור שנובע מהגדרתה כערווה-כרת), אבל גוי שאין קידושין תופסים לו עם כולן (שזה מראה שזה לא נובע מאיסור ערווה-כרת אלא פשוט כי לגוי אין תורת קידושין) – הוולד אינו ממזר.

 

חלק ב –

א. רי"ח – הכל מודים שממזר.

           מי זה "הכל מודים"? אנחנו מחפשים מישהו בדעה האמצעית (כרת) –

  1. שמעון התימני
    (ובעצם כל מי שבדעה הבאמצעית שכרת עושה ממזר – גם גוי עושה כי אין קידושין תופסים)

מיתיבי – ברייתא:
ר"ש בן יהודה גם סובר שכרת עושה ממזר,
והוא בפירוש אמר שגוי אינו עושה ממזר.

לכן עצם זה ששמעון התימני אומר שכרת עושה ממזר, לא אומר שגוי עושה ממזר.

  1. רבי –
    אמר במפורש: דכי אתא רב דימי אמר משום רבי שעושה ממזר.

אפילו שבפירוש חלק על ר"ע, ואמר שלאו (כמו איסור ביאה על חלוצתו) לא עושה ממזר, כאן כן.

(דילוג מה. מהרבע העליון לרבע התחתון)

[דוחה אביי – הרי דכי אתא רבין אמר בשם רבי שאינו עושה ממזר].

 

(חזרה לרבע העליון)

ב. דעות נוספות –
מעשה שפדו שבויה ישראלית ודנו מה דין הוולד –

ר' אמי: ממזר – כדעת רי"ח (כמו שראינו), ר' אלעזר, ר' חנינא

וכן רב יוסף (כרגע), אבל לא בגלל רשימת האמוראים, אלא כי רבי פסק כך.

רב יוסף: יש גם הרבה דעות שמכשירותרב, שמואל, ר' יהושע בן לוי, ובר קפרא או זקני דרום.
(מה. מתחת לאמצע)

ג. ר' יהושע בן לוי – גם לדעות שאינו ממזר, הוא בכ"ז מקולקל (פסול לכהונה)

קל וחומר: אם אלמנה שנבעלת לכהן גדול (שזה איסור מאוד ספציפי) הולד פסול (חלל),
(כמו שראינו אתמול),
קל וחומר שבעילת גוי (שזה איסור כללי) – הוולד פסול.

דחייה: הרי באלמנה יש חומרא שגם האישה מתחללת (נפסלת לכהונה ולתרומה)
תשובה: אין הבדל, גם מי שנבעלה לגוי נפסלת לכהונה.

(מה. רבע תחתון)

ד. עוד דעות שמתירות (והבעיה שלמרות ההיתר אנשים לא רצו להתחתן איתם)

  1. רב (כמו שראינו בסעיף ב) –

סיפור: פעם בא אדם שהיה בעצמו בן של גוי כזה ושאל האם הוא מותר, ורב התיר,
אך מצד שני לא רצה לתת לאיש את בתו.

רב שימי בר חייא מתפלא – איך אתה אומר שמותר אך בפועל לא עושה כך?
(והשתמש במשל – שיש מספרים על זה שיש גמל שרוקד במדי, אך בפועל אינו רוקד),
הרי אנשים יראו שאינך נותן ויחשבו שלא באמת היתרת.

אך רב בשלו – זה לא אישי (גם אילו היה גדול כיהושע בן נון לא הייתי נותן),
אלא עקרוני – אמנם מותר, אך אני לא רוצה.

ואז רב נתן באותו איש עיניו ומת (יש מסבירים שכדי להעלים את הבעיה).

  1. רב יהודה ורבא – התירו אדם כזה, והציעו לו ללכת למקום בו לא מכירים אותו ואת ייחוסו או לשאת אישה כמותו.

 

סיכום:
ממזר

תנאים: רבי לפי רב דימי, ת"ק של ר"ש בן יהודה
אמוראים: רי"ח, ר' אלעזר, ר' חנינא, (רב יוסף פוסק כרבי, אם כי בהמשך נראה שחוזר בו)
אינו ממזר
תנאים: רבי (אביי, לפי רבין), ר"ש בן יהודה,
אמוראים: רב, שמואל, ר' יהושע בן לוי, ובר קפרא או זקני דרום, אביי, רב מתנה, רב יהודה ורבא,
ובהמשך גם רבה ורב יוסף.

 

חלק ג – עוד מקרים ומעשים

(מה. 3-)

א. חציו עבד (גוי) חציו בן חורין (יהודי), שבא על בת ישראל – מהו?

רבה – (לפי רב יהודה, שבגוי שלם אינו ממזר) – אז ברור שגם כאן אינו ממזר!

מקשה רב יוסף – הרי רב יהודה אמר בפירוש שבמקרה של חצי – כן ממזר!

           תשובות – שם מדובר ב:

  1. קודם קידש אותה ואז בא עליה.

ויוצא שהיא מקודשת לחצי היהודי, ואילו החצי הגוי בא על אשת איש, ולכן הוולד ממזר.

דחייה: נהדרדעי אמרו במפורש שגם גוי שבא על אשת איש ישראלית הוולד לא ממזר (כי הוא גוי).

[וכן העידו בהמשך הגמרא שכך עשה ר' יוסי ברבי זבידא ואמימר
(אמנם יש גירסא אחת שר' יוסי בר אבין כן פסל את הוולד בגוי שבא על אשת איש).

  1. אלא להפך – מדובר שבא על אשת איש,
    ויוצא שהחצי היהודי שבו בא על אשת איש, ולכן הוולד ממזר (ולא בגלל החצי גוי שבו).

 

(מה: שליש תחתון)

ב. עוד סיפורים על זה (גוי שבא על יהודיה)

  1. רב מרי בר רחל נולד מגוי (איסור) שבא על אמו רחל

רבא גם הכשיר אותו (כי פוסק כמתירים),
וגם התיר לו להיות בתפקיד ציבורי

(אפילו שכדי להיות מלך א"א להיות גר, אלא צריך שגם אביו וגם אמו יהיה יהודיים ("מקרב אחיך"),
לשאר תפקידים מספיק שאמו יהודיה).

  1. היתה אישה שהתחילה תהליך גירות (קיבלה עול מצוות) אך עוד לא טבלה.
    בא גוי והטביל אותה לשם טהרה מנידה, ואז בא עליה ונולדה בת.

רב יוסף:

  1. a. האישה כשרה (יהודיה) – כרב אסי (שטבילה לנידה מועילה גם לגירות).
    b. גם הבת כשרה (אפילו שיוצא שהגוי בא על יהודיה) – כי רב יוסף בסוף פוסק כדעות שהוולד לא ממזר.

(איפה רב אסי אמר את זה –
היתה אישה שהתגיירה ולא טבלה, וקראו לבנה בן הארמית (בן הגויה),
ואמר רב אסי שהגירות טובה, כי טבלה לשם נידות ותופס גם לגירות,
(וריב"ל אמר דבר דומה לגבי גבר שטבל לקריו – שתופס גם לגירות).

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.