שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יבמות ט

השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן דויד ע״ה למשפחת וינקלר הי׳ו

להקדשות ליחצו כאן

השיעור על הלוח האלקטרוני

השיעור הרגיל המלא עם התרשים

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת יבמות לחץ כאן.

2022לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

(ח: שליש תחתון בנקודתיים – ט:)

חלק א – המקור של רבי שלא מייבמים ערווה

"כִּי יֵשְׁבוּ אַחִים יַחְדָּו וּמֵת אַחַד מֵהֶם וּבֵן אֵין לוֹ לֹא תִהְיֶה אֵשֶׁת הַמֵּת הַחוּצָה לְאִישׁ זָר יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ וּלְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה וְיִבְּמָהּ".            

א. המקור – [1]

  1. מיעוטים –

"וּלְקָחָהּ" – ולא ערווה,

"וְיִבְּמָהּ" – ולא צרת ערווה.

קשה – איפה כתוב בפסוק צרה?

  1. B."וּלְקָחָהּ" – לאסור: רק כשיש לו מבחר, אך אם אחת אסורה – כולן אסורות.

"וְיִבְּמָהּ" – להתיר: רק בייבום, אך בנישואין צרת ערווה מותרת.

ב. יוצא שיש לנו שני מקורות, מה כל אחד עושה עם השני:

רבנן (ג:) –

"וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר לְגַלּוֹת עֶרְוָתָהּ עָלֶיהָ בְּחַיֶּיהָ" (ויקרא יח, יח) –

 

רבי (ח:) –

"וּלְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה וְיִבְּמָהּ".            

ורבנן

רבי

"לצרור" – לר"ש (כח:) שאם היו שתי אחיות נשואות לשני אחים, ומתו שני האחים, האח השלישי לא מייבם/חולץ לאף אחת מהן (הן כמו צרות זו לזו).

רבנן –

"ולקחה" – רי"ס בר"ח –
שיש לו בה ליקוחין (אשתו), ולכן צריכה גט ויכול לגרשה ולהחזירה.

ורבי

"לאישה".

ורבנן – לומדים את זה מחטאת ע"ז של יחיד, שזה דווקא כשבמזיד חייב כרת.

(ח: 4-)

"עליה" – ללמוד גז"ש מאחות אשתו, שבי"ד חייבים קרבן חטאת רק על דבר שבמזיד הוא כרת.

"ויבמה" – גם בעל כורחה.

ורבי – "יבמה יבוא עליה".

 

ג. הרחבה – מקור שחטאת זה רק כשבמזיד חייב כרת

A. סוגי קרבנות החטאת

שאר המצוות (ויקרא ד)

ע"ז (במדבר טו)

יחיד

כשבה או שעירה (4)

עז בת שנתה (2).

אבל –

"וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה בְּיָד רָמָה מִן הָאֶזְרָח וּמִן הַגֵּר אֶת יְקֹוָק הוּא מְגַדֵּף וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמָּהּ".

נשיא

שעיר (3)

כהן משיח

פר (1)

בי"ד (העלם דבר של ציבור)

פר (2)

פר לעולה ושעיר עזים לחטאת (1)

B. מניין שמביאים רק על דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת?

שיטת רבי

שאר המצוות(ויקרא ד)

ע"ז(במדבר טו)

יחיד

גז"ש מכהן משיח לנשיא ויחיד (בשלושתם כתוב "מצוות").

"ואם נפש אחת" (כולל את שלושתם)

ו"ו מוסיף על עניין ראשון, וילמד תחתון מעליון

נשיא

כהן משיח

"אִם הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ יֶחֱטָא לְאַשְׁמַת הָעָם" – כמו של ציבור

בי"ד
(העלם דבר של ציבור)

"וְנוֹדְעָה הַחַטָּאת אֲשֶׁר חָטְאוּ עָלֶיהָ" – גז"ש מאחות אשתו

גז"ש מציבור בשאר מצוות

ויקרא – "וְנֶעְלַם דָּבָר מֵעֵינֵי הַקָּהָל"

במדבר – "וְהָיָה אִם מֵעֵינֵי הָעֵדָה נֶעֶשְׂתָה לִשְׁגָגָה"

שיטת רבנן (ט. בערך שליש)

לדעתם "עליה" תפוס לזה שלא מייבם את אחות אשתו. ממילא לגבי הכרת, הם הולכים במסלול הפוך:

שאר המצוות (ויקרא ד)

ע"ז (במדבר טו)

יחיד

"תורה אחת" – מלמד על יחיד בכל התחומים.

"…תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם לָעֹשֶׂה בִּשְׁגָגָה. וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה בְּיָד רָמָהוְנִכְרְתָה…".

נשיא

כהן משיח

בי"ד
(העלם דבר של ציבור)

גז"ש מציבור בע"ז

ויקרא – "וְנֶעְלַם דָּבָר מֵעֵינֵי הַקָּהָל"

במדבר – "וְהָיָה אִם מֵעֵינֵי הָעֵדָה נֶעֶשְׂתָה לִשְׁגָגָה"

ו"ו מוסיף על עניין ראשון,

וילמד עליון מתחתון

(ט. מתחת לאמצע)

ורבי – מה ילמד מ"תורה אחת"?

שהיתה הו"א שכפי שעיר שחטאה במזיד בע"ז שונה מיחיד (עיר הנידחת – סיף במקום סקילה וממונם נשרף)

אולי גם בשוגג יהיה שונה, קמ"ל שלא.

            (ט. שליש תחתון)

[רב חלקיא מהגרוניא –

מה ההו"א? הרי לא ניתן להמציא קרבן?

  1. אולי הפוך בקרבן ע"ז של ציבור (שעיר לעולה ופר לחטאת).
  2. אולי צריך להביא ואין לו תקנה].

 

(ט. 10-)

חלק ב – למה המשנה לא הזכירה את אנוסת אביו?

(יעקב הוליד את ראובן.
בנוסף, אנס אישה והוליד את שמעון.
ראובן (הבן הרגיל) התחתן עם האנוסה, ואז מת.
שמעון לא יכול לייבם את האנוסה כי היא אמו!).

  1. A. עונה רבי: כי המשנה לא מזכירה מקרים שהם במחלוקת

וכאן זה מחלוקת:
לרבנן – אכן ראובן יכל להתחתן עם אנוסת אביו,
           אך לר"י – זה אסור (לאו), והמשנה לא עוסקת במקרים אסורים.

קשה: והרי המשניות כן מזכירות מקרים במחלוקת?

  1. אישה שאסורה באיסור מצווה (מדרבנן, למשל סבתא) או באיסור קדושה (למשל ממזרת) –
    לר"ע אין ייבום וחליצה,
    ולרבנן יש חליצה – והמשנה בדף כ. מביאה את דעת רבנן, אפילו שזה נתון במחלוקת!

תשובה – זה בפרק אחר.

  1. כל הדין שהערווה פוטרת צרותיה, גם זה מחלוקת!
    (בפרקנו – יג. – ב"ה כמשנתנו, אך ב"ש – צרותיה עושות חליצה וייבום)

תשובה – ב"ש במקום ב"ה אינה משנה, וכאילו אין מחלוקת.

  1. והרי המשנה הזכירה אשת אחיו שלא היה בעולמו – שאין לה ייבום וחליצה,
    ובאמת זה מחלוקת – לפי ר"ש יש לה! (משנה יח:)
    (תזכורת למקרה: ראובן ייבם את אשת לוי לפני ששמעון נולד, ואז ראובן מת – שמעון לא יכול לייבם אותה, כי שמעון בעלה נפטר לפני שלוי נולד).

תשובה – המשנה מתכוונת למקרה שבו אין מחלוקת ולכו"ע אסורה:
[כי זה תלוי מתי נולד שמעון –
אם נולד לפני שראובן ייבם אותה (משנה יז.) – בזה מסכים למשנה שלא, ולכן הוזכר במשנה.

           ואמנם ר' אושעיא אמר שר"ש חלק גם על זה (דף יח)
אבל דחו את ר' אושעיא (שם)

אך אם נולד אחרי שראובן ייבם אותה (משנה יח:) – בזה חולק ר"ש ומתיר גם לו לייבם.

סברא: שהרי הוא נולד למציאות שבה היא כבר אשתו של ראובן (לוי כבר נשכח), וממילא יכול לייבם את אשת ראובן, שהיתה בעולמו].

 

והרי לפי ר' חייא יוצא שהמשנה עסקה גם במקרה שנולד אחרי הייבום (שאז לרבנן אסור, ולר"ש מותר)!
[כי אמר (לפי רב ספרא) שגם במקרה זה יכול להיות מצב של שתי אחיות שנפלו לייבום לשתי אחים, וכל אחת אסורה על אחד (משום אשת אחיו שלא היה בעולמו) ומותרת לשני, וזה יכול לקרות רק לפי ר"ש]

תשובה – רבי לא סובר כר' חייא.

 


[1]בדפים האחרונים ראינו שתי שיטות –
לפי השיטה שגם ערווה עצמה צריכה מקור, אז ההבנה הראשונית מובנת, וההבנה השנייה פחות.
לפי רבא שערווה עצמה לא צריכה מקור, העמדנו בדף ח. את ההבנה הראשונה "ולקחה" – ולא צרה, "ויבמה" – שבנישואין צרת ערווה מותרת.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.