שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יומא יא

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי – יומא דף יא

(יא. 6+ עד יא: שליש תחתון)

המשך דיני מזוזה

א. גם שער חייב במזוזה

  1. A. ראינו אתמול ששער ניקנור חייב.
  2. B. מקור: ת"ר – "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" – מכאן ששערי בתים, חצירות, מדינות ועיירות חייבים" (כשהם שער לשטח שיש בו בית מגורים).
  3. C. שאל אביי את רב ספרא – למה בשערי מחוזא אין מזוזה?

רב ספרא: כי מדובר בקשתות שעיקר מטרתם לא לשער, אלא להחזיק המגדל שמעליהם.
מקשה אביי: והרי השומר ישן במגדל, אז שיצטרכו מזוזה בשביל המגדל?
(כמו שבית כנסת שהחזן ישן בו חייב במזוזה).

אביי: משום סכנה (לא לגרום למלך לחשוב שעושים פה כשפים).

דתניא: שפעם אחת בודק מזוזות קיבל קנס של 1000 זוז.

[והרי שלוחי מצווה אינם ניזוקים?
כשמדובר בסכנה שכיחה – ניזוקים, כפי ששמואל חשש משאול].

 

(יא. באמצע)

ב. בית תבן, רפת, אוצר עצים ושמן

אמוראים:

רב כהנאחייבים.

(אא"כ נשים נאותות שם (=רוחצות), שאז זה מגונה ופטורים).

רב יהודהפטורים, כי לא מיועדים לדירה,

(ואם נשים נאותות שם (=מתקשטות) אז זה אולי סיבה לחייב (מחלוקת).

 

  1. A. ברייתא אפטורים, מפני שהנשים נאותות בהן.

בפשטות זה כרב כהנא: עקרונית חייבים, אבל אם נשים נאותו – זה גנאי ופטורים.

מקשה רב יהודה מברייתא ברפת בקר פטורה.

ולכן מסביר את ברייתא א אחרת:
פטורים, אף על פי שנאותות בהם (מתקשטות בבשמים).

           עונה רב כהנא – זה מחלוקת תנאים.

וגם אתה ר"י חייב לומר ששיטתך במחלוקת תנאים:

בברייתא ג: פטורה, ואם נאותו שם – חייבת.

זה הרי נגד תירוץ ר"י בברייתא א,
אלא גם לרב יהודה זה מחלוקת תנאים:
שעקרונית פטור, ואם נשים נאותות שם –
לברייתא א עדיין פטור, לברייתא ג חייב.

שוב המחלוקת:

           לרב כהנא:
ברייתא א – חייב, אא"כ נאותות שם (מתרחצות),
ברייתא ב+ג – פטור, ואם נאותות (מתקשטות) – חייב.

ר"י:
לכל הברייתות עקרונית פטור,
ואם נאותות: ברייתא א – פטור, ברייתא ג – חייב
(וברייתא ב – לא מוכרח לא ברור).

 

(יא. שליש תחתון)

  1. B. דתניא: ברייתא ד – כאן שניהם מוצאים את המחלוקת:

רישא:
ת"ק פוטר: "ביתך" – המיוחד לך (דירת אדם), פרט לבית התבן וכו'.
ויש מחייבין.

סיפא:
באמת אמרו: בית הכיסא והמרחץ והטבילה, ושהנשים נאותות מהם – פטורים.

 

כל אחד מסביר את המחלוקת לשיטתו:

רב כהנא (כפשוטו) – זו מחלוקת תנאים על סתם בית התבן.
ובסיפא: אם נאותות (רוחצות) אז לפי כולם פטור – כי זה גנאי.

ומה החידוש? (הרי כבר נאמר בית המרחץ).
שלא רק במרחץ רבים פטור (הרבה זוהמא), אלא גם במרחץ של יחיד.

רב יהודה – בסתם לפי כולם פטור,
ת"ק – כפשוטו – שפטור, ומוסיף ר"י: ואפילו אם מתקשטות.
ויש מחייבים – אם מתקשטות.

[ובסיפא: בבית הכיסא וכו' – גם אם נאותות (מתקשטות)
גם ל"יש אומרים" – לא מועיל].

(יא. 2-)

  1. C. והתניא – ברייתא ה – קושיא על רב יהודה:

"ובשעריך" (לשון רבים) בא לרבות:
גם שערי בתים וחצרות ומדינות וכו',
וגם שערי רפת, לול, מתבן, אוצרות יין ושמןחייבים.

[רב כהנא יסביר שזה כדעה שמחייבת,
אך לר"י קשה, ואכן תיובתא, וגם הוא יאלץ להודות שזו מחלוקת.

(וכאן אי אפשר לפרש שחייבים כי מתקשטות שם,
כי הברייתא לומדת את החיוב מפסוק – כלומר זה חיוב עקרוני).

[המשך הברייתא:

מצד שני "ביתך" ממעט –

  1. דווקא כמו בית שמיוחד לדירה, ולא רק למעבר,

לכן בית שער, אכסדרה, ומרפסת פטורים

(רמב"ם ועוד – הכוונה לכאלה שאינם מובילים לבית).

  1. דווקא כמו בית שעשוי לשימושים מכובדים

לכן בית הכיסא והמרחץ והבורסקי פטורים,

  1. דווקא כמו בית שהוא חול ולא קודש

לכן הלשכות והעזרות במקדש פטורים.
(ריטב"א: וזה חולק על דעת חכמים ור"י שראינו אתמול לגבי לשכת פרהדרין, שלחכמים חייבת, ולר"י פטורה רק כי זה לא נחשב שישן בה, ואילו כאן בברייתא יש פטור גורף למקדש)].

(יא: רבע)

  1. D. ברייתא ו – תני רב שמואל בר יהודה לפני רבא:

ששה פטורים מן המזוזה:
בית התבן, הבקר, העצים, האוצרות,
ושער המדי, שער שאינו מקורה (ללא משקוף), שער שאינו גבוה עשרה טפחים.

(ורב יהודה ורב כהנא כל אחד יסביר לשיטתו –
לרב יהודה – זה לפי כולם, לרב כהנא – זה לדעה הפוטרת).

 

(יא: שליש)

ג. שער המדי (עגול)

לכאורה הברייתא הנ"ל פטרה.

אך קשה: הברייתא פתחה שיש "ששה פטורים", ובפועל פירטה שבעה!
אלא שבאמת שער המדי זה מחלוקת (לכן בפתיחה הברייתא לא החשיבה את זה):

דתניא: כיפה:
ר"מ – מחייב, וחכמים – פוטרים.

לכאורה המחלוקת היא לגבי משקוף או מזוזות עגולים, אבל הברייתא ואביי מסבירים אחרת:

  • לפי כולם אין בעיה שהמשקוף עגול (אנחנו מסתכלים על שורת האבנים הישרה שמעל המשקוף – כמשוף).
  • גם אין בעיה שהמזוזות מתעגלות (ריטב"א: בתנאי שה3 טפחים הראשונים ישרים).
  • מה שחשוב זה שיהיה שיעור פתח: רוחב 4 וגובה 10.

לכן הברייתא אומרת:

אם המזוזות עולות 10 ואז מתעגלות – לפי כולם זה פתח, כי יש שיעור פתח.

 

ואביי מרחיב:

גם אם המזוזות עולות רק 3 (ריטב"א) ואז מתעגלות, אם יש שיעור פתח בחלל – זה נחשב פתח.

המחלוקת כשאין שיעור פתח: אמנם השפיץ בגובה 10, ואמנם למטה יש רוחב 4,
אבל למעלה אין רוחב 4:

ר"מ – מחייב (חוקקים להשלים)
חכמים – פוטרים (לא חוקקים להשלים).

 

 

(יא: מתחת לאמצע)

ד. תנו רבנן – בית כנסת, בית אישה, בית שותפים – חייבים במזוזה.[1]

פשיטא!

החידוש: היינו חושבים לדרוש:

ביתך – ולא של אישה,
ביתך – ולא של רבים (שותפים).

קמ"ל שלא, כי כתוב: "למען ירבו ימיכם וימי בניכם" – וגם אישה ורבים רוצים חיים.

ומה בכ"ז דורשים מביתך?[2] רבא: כדרך ביאתך לבית – שהמזוזה בצד ימין (כפי שנכנס ברגל ימין).

[1] לגבי בית כנסת ראינו לעיל שזה רק אם חזן הכנסת ישן שם.

[2] קצת קשה, כי כבר למדנו מזה לעיל בברייתא ה הרבה דברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.