שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יומא טו

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי – יומא דף טו

(טו. שליש תחתון ("גופא") – טו: שליש תחתון)

סדר זריקת הדם בקרבן התמיד

תזכורת: ראינו אתמול שר"ש איש המצפה חולק על מסכת תמיד לגבי זריקת הדם של התמיד. היום ניכנס לעומק המחלוקת.

הקדמה – זריקת הדם בקרבנות:

עולה ושלמים – עומד למטה, וזורק "שתיים שהן ארבע",
על שתי פינות המזבח (מזרחית צפונית, מערבית דרומית), כך שהדם יגע בכל 4 קירות המזבח.

חטאת – עולה על הסובב, ונותן את הדם בכל 4 הקירות, ליד הפינה, מעל חוט הסקרא.

בחטאת פנימית – מזה על הפרוכת (ביו"כ – גם בתוך קה"ק), ואז נותן על 4 פינות מזבח הזהב (וביו"כ – גם על גג המזבח).

את זריקת הדם עושים נגד כיוון השעון.

 

בקרבן תמיד –

חכמים – כמו כל קרבן עולה,

ר"ש איש המצפה – עושה 3 זריקות:

זריקה ראשונה כמו עולה (פינה מזרחית צפונית),
שתי ריקות הבאות כמו חטאת – כלומר הולך לפינה מערבית דרומית וזורק על הקיר המערבי ועל הקיר הדרומי.

המקור של ר"ש: וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת לַה' עַל־עֹלַת הַתָּמִיד יֵעָשֶׂה וְנִסְכּוֹ (במדבר כח, טו).

הפשט הוא שמדובר בחטאת שנעשה בנוסף לעולת התמיד.

אבל דורש ר"ש: שעולת התמיד היא קצת כמו חטאת.

ולכן בהתחלה זורקים כמו עולה, ואח"F כמו חטאת.

שאלות על ר"ש:

  1. שיעשו כפול? (כלומר 2 שהם 4 (כמו עולה) ואז עוד 4 (כמו חטאת).

תשובה: לא מצינו דמים שמכפרים וחוזרים ומכפרים.

ודמים שהם חצי כך וחצי כך כן מצינו?!
תשובה: זה לא שינוי גדול כל כך – פשוט מפצלים אחת מהזריקות לשתיים.

  1. שיעשה את הריקות האחרונות למעלה – ממש כמו חטאת?

תשובה: לא מצינו דמים שחציין למעלה וחציין למטה.

  1. a. והרי מצינו (נג:) –
    בהזאת הדם על הכפורת – שמזה 1 + 7 פעמים לכיוון הכפורת (הדם לא נוחת על הכפורת על הרצפה שלפני הארון).
    וכרגע הגמרא מבינה שלמעלה – מכוון כנגד החצי העליון של עובי הכפורת,
    ולמטה – כנגד החצי התחתון.

תשובה: הכוונה "כמצליף" – באמת זרק את כל הדם לאותו מקום, אלא ההבדל רק בתנוחת היד – כלפי מעלה או מטה (=כמצליף) (תוס').

  1. b. והרי מצינו (נח:) –
    בהזאת הדם על המזבח הפנימי – שאחרי שנותן דם באצבעו על 4 הקרנות, מזה "על טהרו של מזבח" שבע פעמים,
    "טהרו" בארמית זה אמצע (כמו צהריים – אמצע היום),
    והגמרא מבינה שהכוונה שמזה לאמצע גובה המזבח.
    והרי בהכרח שזה לא יהיה בדיוק לאמצע, אלא חלק למעלה וחלק למטה.

תשובה: הכוונה שמזה על גג המזבח,
(ו"טהרו" מלשון ניקיון ("וכעצם השמיים לטוהר"), כלומר שמפנה ומנקה את הקטורת מהמזבח כדי שיראה הזהב ועל זה זורק.

(טו: 2+)

  1. למה קודם זריקה של עולה ואח"כ של חטאת?
    תשובה: כי מדובר בקרבן עולה…
  2. שאלות כללית על זריקת הדם:
    (על בסיס אין מעבירין על המצוות)
  3. a. למה מתחיל במזרחית צפונית ולא מזרחית דרומית?

כי צריך לזרוק בפינה שיש תחתיה יסוד, ובפינה המזרחית צפונית לא היה.

  1. b. למה הולך נגד כיוון השעון ולא מתחיל במערבית דרומית?

כי כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא דרך ימין.

(טו: באמצע)

  1. מניין שהפסוק אומר לעשות עולה כמו חטאת, אולי הכוונה לעשות חטאת כמו עולה?

תשובה: כי כך משמעות הדרשה: וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת לַה' עַל־עֹלַת הַתָּמִיד": שים את דיני החטאת על העולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.