שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – יומא מט

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי – יומא דף מט

(מח: 2+ עד מט: באמצע)

חלק א – שאלו את רב ששת – האם הולכת הדם ביד שמאל כשרה?

רב ששת – כן.

ראיות:

  1. רב ששת: משנתנו – הכהן מוליך את הקטורת ביד שמאל.
  2. גמרא – יכל להוכיח מכאן (משנה בתמיד) – הוליכו את הרגל של התמיד למזבח בשמאל.

דחייה – הקטרת האיברים אינה חלק מהכפרה.

מיתיבי – ברייתא שאומרת שהולכה פסולה בזר ובשמאל.

תיובתא.

[ואיך רב ששת לא הכיר את הברייתא?
הרי הוא עצמו השתמש בה להקשות על רב חסדא שאמר שהולכה כשרה בזר?
תשובה: הוא השתמש בה אחרי שהשתמשו בה נגדו.

[לגבי זר – רב חסדא הוכיח מפסוק שכשרה בזר בדהי"ב לב, יא –
וַיִּשְׁחֲטוּ הַפָּסַח וַיִּזְרְקוּ הַכֹּהֲנִים מִיָּדָם וְהַלְוִיִּם מַפְשִׁיטִים
ומשמע שם שהלויים שחטו והליכו, ורק אח"כ הכהנים לקחו וזרקו.

דחייה – הלויים היו רק כמו אצטבא (מדף) – החזיקו את הדם אך לא הוליכו.

(מט. 3-)

חלק ג – האם חוזר וחופן בתוך קה"ק את הקטורת חזרה לידיו, או ששופך את הקטורת לגחלים ישירות מהכף?

           ראיות שחוזר וחופן:

  1. משנתנו – "והכך היתה מידתה" –
    לכאורה מתייחס לחפינה השנייה (בקה"ק) שצריכה להיות מדויקת.

דחייה (כמו שראינו בדף מז) – אפשר להסביר שהכוונה לחפינה הראשונה,
והכוונה:
a. ללמד שיכול לחפון עם כלי (במידה הנכונה).

  1. b. פשוט שהחפינה צריכה להיות מדויקת.
  2. ברייתא שמתארת את החפינה השנייה.

 

(מט. רבע)

חלק ב – האם הכה"ג שמכניס חייב להיות גם זה שחפן?

א. בעי רב פפא – האם כהן אחר יכול לחפון, ואז להעביר את הקטורת לכה"ג?
"וְלָקַח מְלֹא־הַמַּחְתָּה גַּחֲלֵי־אֵשׁ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ מִלִּפְנֵי ה' וּמְלֹא חׇפְנָיו קְטֹרֶת סַמִּים דַּקָּה וְהֵבִיא מִבֵּית לַפָּרֹכֶת (טז, יב)

(מאירי – הכוונה שלשניהם מידות ידיים זהות).

האם העיקר זה שזה "מלא חופניו",
או שהוא עצמו צריך לעשות את פעולת החפינה? (ולקח… והביא).
תיקו.

ב. בעי ר' יהושע בן לוי (שאלה דומה) –
חפן ומת, האם הכהן המחליף יכול להשתמש בשלו או שצריך לחפון שוב?

  1. A. צמצום השאלה –
  2. השאלה רלוונטית רק למי שסובר (בעמוד ב) שאם שחט את הפר ומת הכה"ג – המחליף לא צריך פר חדש.
    אבל אם צריך פר חדש – ודאי שגם צריך לחפון מחדש, כי החופן חייב להיות אחרי הפר.
  3. השאלה רק אם לא חוזר וחופן בקה"ק.
    אבל אם חופן וחוזר וחופן

רב פפא – ודאי שיכול להשתמש בקטורת הקודמת (כי יוצא שהכהן שהכניס גם חפן (אחרי ההכנסה)).
רב הונא בריה דרב יהושע – ודאי שלא יכול להשתמש בקטורת הקודמת,
כי היא לא תהיה אותה מידה של הידיים שלו.

והגמרא נשארת ללא תשובה.

 

  1. B. תגובת ר' חנינא לשאלה – משבח: "בוא וראה שאלת הראשונים"
  2. הרי לר' חנינא אין שאלה!
    לדעתו צריך לשחוט פר חדש, ממילא ודאי שצריך חופן חדש!

תשובה: לדעתו אכן אין שאלה, והוא שיבח את שאלת ריב"ל לשיטת ריב"ל (שלא צריך לשחוט שוב, ולכן שייך לשאול לגבי החופן).

  1. הרי ר' חנינא מבוגר יותר?
    תשובה: הכוונה בוא תראה איך הצעירים שואלים יפה כמו הראשונים.

מניין שר' חנינא מבוגר יותר?
מכך שריב"ל אמר שרבי חנינא התיר לו שחליים בשבת.

מה היתה השאלה?
הבנה א – האם יש גזירת רבנן על תרופות בשבת על שחליים.

דחייה – ודאי שלא גזרו, כי זה גם מאכל בריאים.

הבנה ב – זו היתה שאלה רפואית: האם זה אכן מועיל, ואז בפיקוח נפש מותר אפילו לכתוש בשבת.

ושאל את ר' חנינא כי היה בקיא ברפואות,
כפי שאמר על מכת פרידה אדומה עם רגליים לבנות,
שמכה שלה לא נרפית.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.