להורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן
דף יומי – יומא דף פב
(פב. משנה – פג. 2+)
חלק א – משנה: ממתי מחנכים ילדים לצום
א. בתנאים:
משנה – "מחנכין אותן לפני שנה ולפני שנתיים".[1]
ברייתא א (תני רבה בר שמואל, בהמשך) – "מחנכין אותן שנה או שתים סמוך לפרקן"
למה כתוב גם שנה וגם שנתיים?
רב חסדא: תלוי בחולה/בריא.
ברייתא ב – איזה זה חינוך? היה רגיל לאכול בשתי שעות – אוכל בשלוש…
ב. באמוראים
רב הונא ורב נחמן: יש שני שלבים:
חינוך לשעות (שנתיים), השלמה מדרבנן (רב חסדא – חולה שנה, בריא שנתיים)
איך מפרש את התנאים?
המשנה דיברה על חינוך לשעות, ועושים את זה לפני השנה או השנתיים של ההשלמה.
הברייתא דיברה על ההשלמה דרבנן ("סמוך לפרקן").
(והרי "מחנכין" זה שעות? (כך עולה בברייתא שמסבירה מה זה שעות)
תשובה: תרי חינוך הוי).
רי"ח – יש רק שלב אחד של חינוך לשעות (אין השלמה דרבנן) –
בריא שנתיים, חולה שנה.
איך מפרש את התנאים?
גם המשנה וגם הברייתא דיברו על ההשלמת שעות סמוך לפרקן.
(והרי במשנה כתוב "לפני שנה ולפני שנתיים", שלכאורה משמע שזה שלב ראשון לפני שלב נוסף? תשובה: לא, הכוונה לפני פרקן).
חלק ב – משנה: פיקוח נפש דוחה יום כיפור
א. שפיקוח נפש דוחה יו"כ:
במשנה – עוברה שהריחה והתאוותה – מאכילים אותה עד שתשוב נפשה
(וכן חולה, על זה נדבר מחר).
בברייתא – לא מאכילים כל כך מהר – קודם מנסים לתת לה רק מהטעם בעזרת קיסם, אח"כ מהרוטב, ורק אם אין ברירה ממש מאכילים.
(דילוג פב. 8- עד פב: באמצע)
באמוראים – שני סיפורים שהעובר התאווה, וקודם ניסו ללחוש לאוזנה שיו"כ היום:
רבי לחש, והעובר נרגע, וקרא עליו "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ" (ירמיהו א) ויצא ממנו רי"ח.
ר' חייא לחש, העובר לא נרגע, וקרא עליו "זוֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם" (תהלים נח), ויצא ממנו שבתאי אוצר הפירות.
(חזרה לפב. 😎
ב. פיקוח נפש דוחה את כל התורה, חוץ מע"ז, גילוי עריות ושפיכות דמים
מקור:
- ע"ז – ר"א: "ואהבת את ה' אלוקיך בכלל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך".
[ואגב, למה נאמר גם בכל מאודך? (אם צריך למסור את הנפש, ודאי שאת הממון!).
תשובה: זה בשביל אנשים שחביב עליהם ממונם מגופם].
(פב: 1+)
- שפיכות דמים – סברא – רבא: "מאי חזית דדמך דידך סומק טפי?"
(פב. 4-)
- גילוי עריות – רבי: היקש משפיכות דמים: כתוב לגבי אונס נערה מאורסה – "כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה" (דברים כב).
[ואגב, יש גם לימוד לכיוון השני:
כמו שמותר להציל את הנערה אפילו בנפשו של האנס ("צעקה הנערה המאורשה ואין מושיע לה"), כך גם ברוצח].
[1] נפרש לפי פשט גרסת הגמרא, וכפי שב"ה מצאנו בשפת אמת (כך נדמה לנו), שכולם מסכימים לרב חסדא לחלוקה בין חולה ובריא, והם רק באים לפרש אותה. בנוסף, נפרש איך מסתדרים עם המשנה והברייתא כשפת אמת, שנדמה שזה ממש הפשט.
ברש"י ועוד ראשונים משמע שרב חסדא זה פירוש אחד (שמדובר בחינוך לשעות של 3 או 2 שנים), ושרב הונא ורי"ח הם פירושים חלופיים (4 לרב הונא ו2 לרי"ח). בנוסף, רש"י מסדר את רב הונא ורב נחמן עם המשנה בדרך אחרת.