לעילוי נשמת
ר׳ ישראל צבי בן משה שטרן ז"ל
תלמיד חכם למד ולימד שיעורים רבים וביניהם את הש״ס ונהנה מיגיע כפיו.
ולעילוי נשמת
מרים בת ר' משה ולינה אשת ר' מנחם נוימאיר ז"ל,
חלוצה ומגשימה. נצר להורים, רבי משה למשפחת ברלינגר ומרת לינה למשפחת יפה, אשר נרדפו על ידי הצורר הנאצי ונפטרו בדרכם לארץ ישראל – תהא נשמתם צרורה בצרור החיים.
להקדשות ליחצו כאן
השיעור המשולב (תרשים יחד עם קריאה בגמרא)
שיעור עם קריאה והסבר בגמרא בלבד
להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת מגילה לחץ כאן.
לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב
הדף היומי הקצר – הסיכום הכתוב
(כח: 1- עד סיום המסכת בעז"ה)
עוד מימרות על מוות ואבלות
א. קשה יציאת הנשמה מהגוף כמו –
(לעיל כח. ראינו שלרבא ולרב נחמן לא כאב כשמתו (כשריטה של הקזת דם, כהוצאת שערה מחלב, עכשיו נראה שלאחרים כואב) –
ר' חנינא – כציפורי (חבל עם קשר) בפי הוושט (חור צר).
רי"ח – יותר קשה – כמעבר פטירי (חבל עבה) בפי הוושט.
ב. ר' לוי – איך נפרדים מהמת ומהחי –
מהמת – "לך בשלום"
ה' לאברהם – "ואתה תבוא אל אבותיך בשלום".
מהחי – "לך לשלום"
דוד אמר לאבשלום לך בשלום – ואבשלום נתלה,
יתרו אמר למשה לך לשלום – והלך והצליח.
ג. "יֵלְכוּ מֵחַיִל אֶל־חָיִל יֵרָאֶה אֶל־אֱלֹקים בְּצִיּוֹן" (תהלים פד)
ר' לוי – היוצא מבית כנסת ישר לבית המדרש ולהפך זוכה לקבל פני שכינה.
רב – תלמידי חכמים אין להם מנוחה גם בעולם הבא.[1]
הדרן עלך ואלו מגלחין, וסליקא לה מסכת מועד קטן
[1] (מחשבות:
- אולי בא כנגד "לך בשלום" (שרומז שמי שנפטר סיים להתקדם), ואילו רב אומר שת"ח מתקדמים גם בעולם הבא.
- מעניין ההבדל בין סיום המשנה לסיום הגמרא –
המשנה מסתיימת שיום אחד לא יהיה מוות, אלא נישאר כאן בעולם הזה –
"בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה ה' אלקים דִּמְעָה מֵעַל כׇּל־פָּנִים וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כׇּל־הָאָרֶץ כִּי ה' דִּבֵּר" (ישעיהו כה, ח), ר"ן – לא יהיה מוות כלל.
ואילו הגמרא מסיימת – שיש מוות, אלא שגם בעולם הבא יש חיים – תלמידי חכמים אין להם מנוחה אפילו לעולם הבא.
(ואולי זה ההבדל בין תלמוד ארץ ישראל שמדגיש את החיים, לבין תלמוד בבל שמדגיש את העולם הבא).
2 תגובות
איפה אפשר לראות הקלטה של סיום מ"ק עם אהרון רזאל? זה מנסה לפתוח בזום-אבל כמובן אינו מראה כלום…
הנה – https://www.sinai.org.il/siyum-moed/