להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת ערכין לחץ כאן.
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
(יג. במשנה עד יג: סוף פרק אין נערכין)
לעיל בפרק ראינו מקרים עם מינימום ומקסימום, עכשיו נראה שתי משניות עם מקרים עם מינימום ללא מקסימום. נראה את המשניות משולבות עם הגמרא.
א. אין פוחתין מששה טלאים המבוקרים
למה 6? במשנה: "כדי לשבת ולימים טובים של ראש השנה",
כלומר:
1. כדי להכין מראש לימים בהם אי אפשר לבקר (שבת ויו"ט),
וצריכים להכין 6 כי זה הכי הרבה ימים ברצף שבהם א"א לבקר (שבת + ר"ה).כאורה הכוונה: שאם יצא שבת ור"ה צמוד, יהיו להם 6 טלאים מבוקרים לתמידים של 3 ימים, כי בשבת ויו"ט לא מקרים.
אך קשה : למה לא מכינים גם למוספים, שזה הרבה יותר! (מוספי שבת (2), ר"ח (7) ור"ה (7, וזה רק הכבשים!)
2. זה לא כדי להכין, אלא זו מצווה מיוחדת לבקר את הכבשים 4 ימים (כולל יום השחיטה),
בן בג בג למד את זה גזירה שווה מפסח מצרים,
ולכן תמיד היו 3 זוגות של כבשים – וכל יום לקחו את הכי וותיקים (אלו שהגיעו ליומם הרביעי שם) לקרבן והכניסו 2 חדשים במקומם וביקרו אותם, וכך יצא שתמיד היו שם 6 טלאים שמחכים ליומם.
(וזה לא באמת קשור לשבת ור"ה. שבת ור"ה רק הובאו כסימן לעזור לזכור את המספר 6. לכן כתוב "כדי לשבת" – הכמות שראויה לשבת ור"ה, ולא כתוב "לשבת").
(יג: רבע)
ב. כלי הנגינה במקדש
במשנה בדף י. ראינו: מספר תקיעות, מספר כלים: נבלים 2-6, חלילין 2-12,
עכשיו מוסיפה המשנה:
חצוצרות – לפחות 2, עד עולם
כינורות – לפחות 9, עד עולם
צלצל – דווקא אחד.
ובגמרא:
עד כמה חצוצרות? תוס' – עד כמה נחשב הידור? עד 120, שכן בדה"י מוזכרים 120 מחצצרים.
למה צלצל אחד? "ואסף במצלתיים משמיע" – נגן אחד (ונקרא מצלתיים בלשון רבים כי זה שתי מתכות שנוקשות זו בזו).
(יג: במשנה)
ג. לויים שרים – לפחות 12 לויים שרים על הדוכן, ומוסיפין עד עולם.
למה 12?
1. כי גם המנגנים הם 12 (לפחות 2 נבלים, 9 כינורות וצלצל 1).
2. כי בפסוק בדה"י לגבי המשוררים: "הוא ואחיו ובניו שנים עשר".
ד. מאמרים מוסגרים:
A . לויים קטנים
נגינה – לא מנגנים בכלים (נבל, כינור וכו').
שירה – ת"ק: מצטרף (הקול שלו מתבל את של הגדולים),
ראב"י: מוסיף (או חולק?) שעומדים על הארץ, ולא נחשבים ל12,
ונקראים:
במשנה – "צוערי הלויים" – שיש להם קול דק ויפה וזה מצער את הלויים הבוגרים,
בברייתא – "סועדי הלויים" – שמסייעים להם בקולם.
הגפת שערים וכיבוד הרצפה – רק כשממילא נכנסים ילדים לשיר, אז אגב זה נכנסים גם לעבודות אלו.
B . היחס בין נבל (אוויר) לכינור (מיתרים)
במשנתנו הם מוזכרים בנפרד, (וכן במשנה י. מוזכר הנבל (2) ובמשנתנו הכינור (9))
כלומר אלו כלים שונים (נבל – אוויר (מפוח, רש"י), כינור – מיתרים)
וקשה : ר"י לומד כמה מיתרים יהיו בכינור של עולם הבא מפסוק של נבל: "עלי עשור ועלי נבל", כלומר כינור=נבל!
תשובה : כינור זה לא נבל, אך הפסוק שם קורא לו נבל כי יהיה דומה לו בקולו המגוון.
הדרן עלך אין נערכין.