{enclose makot_21.mp3}
סיכום הדף היומי, גמרא מכות דף כא
(סוגיית שרט בדף הקודם, ואח"כ מהמשנה – 8 שורות לפני סוף עמוד ב)
א. איסור שריטה
A. הקדמה: רבנן – שריטה וגדידה הם שני איסורים. רי"ס – איסור אחד (ועובר על שניהם, וניתן ללמוד מאחד לשני) (וכן שמואל).
B. הדינים במשנה: 1. דווקא על מת. 2-3. במשנה – שריטה אחת על חמישה מתים או להפך – חייב חמש פעמים.
מקור:
ושרט – גם 5 על 1.
לנפש – 1. לרבנן – דווקא על מת. 2. לרי"ס – גם 1 על 5 (ודווקא על מת לומד מגדידה).
ב. איסור כתובת קעקע
A. תנאים – כתיבה + חירור העור. ורב מלכיא מחמיר מדרבנן גם באפר על פצע, ורב אשי מתיר.
B. דעת ר"ש – רק בכתיבת השם, רב אשי – הכוונה לשם עבודת כוכבים.
ג. עושה אותו איסור כמה פעמים
A. ההתראה מחלקת לחיבוי מלקות שונים, דוגמאות – איסורי נזיר ולבישת כלאיים.
B. לגבי לבישת כלאיים – האם ועד כמה צריך גם פעולות נפרדות או שההתראה עצמה מספיקה כדי לחלק (3 דעות שונות מהמקל למחמיר): 1. צריך לפשוט וללבוש ממש. 2. מספיק שמוציא את ידו מהשרוול ומחזיר. 3. רב אשי – לא צריך פעולות נפרדות, אלא רק לחכות זמן שמספיק לפשיטה ולבישה.
ד. עושה פעולה אחת ומתחייב כמה איסורים
A. הדוגמא במשנה – חורש בשדה: 1. שור וחמור יחידיו. 2-3. עובד בבכורות. 4. כלאיים. 5. שמיטה. 6. יו"ט. 7-8. בבית הקברות (כהן ונזיר) . חנניא בן חכינאי – גם יכול ללבוש כלאיים (אך רבנן – זה לא חלק מהחרישה).
B. לגבי כלאיים – לר"ע עובר כי מקיים, ומחדש ר' ינאי שגם לרבנן שלא מחייבים על קיום, עובר כזורע.