שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מנחות ח – הדף היומי

 

(ז: שליש עלייון – ט. שורה 7)
חלק א – עיקר הסוגיא – פיצול השיעור לשני כלים

א. קבלת כל שיעור הדם בכלי אחד
מפורש בברייתא לגבי מי חטאת, ור"א מרחיב זאת לדם, והמקור "בדם" (רבא – וכן מפורש בברייתא).
ב. קידוש המנחות
A. במנחת חביתין – האם מתקדש בשני כלים – רי"ח – לא, ר"א – כן.
קשה – ר"א סותר עצמו מדם? תשובה – לא לומד מנחות מדם.
B. ראיות לרי"ח מברייתות. דחיה: 1. הברייתות רק לכתחילה. 2. מה שמעכב זה שיביא כל השיעור מביתו ("חק")
C. במנחות רגילות – שקידש חצי עישרון ומתכוון להוסיף, האם קדוש? רי"ח – כן, רב – לא.
למה כאן מודה רי"ח – כי דעתו להוסיף.
רב – סובר כרי"ח במנחת חביתין (וצ"ע למה, הרי ר"א אמר שניתן לפצל רק במנחת חביתין).

חלק ב – המקרים מהם רואים ש"לומדים דבר מדבר" + גופא
א. ר"א –
אפשר לקמוץ בהיכל – כיון שאפשר לקמוץ בעזרה.
קושיות:
1. קושיא על הדין – ר' ירמיה – "וקמץ משם" – ממקורם של הזר (עזרה). תשובה – הברייתא באה הרחיב – שלא צריך דווקא צפון.
[למה שנצריך צפון: 1. בניין אב משאר ק"ק. דחייה – אפשר לפרוך שהם חמורים יותר. 2. היקש להגשה].
2. קושיא על העיקרון של לימוד דבר מדבר –
כדי להיחשב כ"חסרה אחרי הקמיצה" – במנחה רגילה צריך קמיצה בפועל, בלחם הפנים מספיק שהגיע זמן ה"קמיצה" (הסרת הבזיכין).
תשובה – בלחה"פ זה שונה כי הקומץ כבר מבורר.

ב. רי"ח –
שחיטה בהיכל כשירה – נלמד משחיטה בעזרה.
(וקצת קשה – 1. כאן זה מקום ממקום. 2. רי"ח נתן סיבה – שלא יהא טפל (עזרה) חמור מן העיקר (היכל)).
קושיא על סברת "שלא יהא טפל" – למה לגבי איכלת קודשי קודשים בהיכל לא השתמשו בסברא זו? תשובה – כי זה דבר שהוא גם לטובתנו.

ג. רב
A. אפשר לקדש חלקי מנחה בפנ"ע (סולת, שמן, לבונה) – נלמד מדברים בהם קרבים בפנ"ע.
B. ר' חנינא – צריך לקדש את כל חלקי המנחה.
C. גם שמואל כרב – מכך שאמר שכלי מדידת לח מקדשים יבש, והוכיח מקרבנות הנשיאים, ומכאן שהכלי מקדש גם יבש בפנ"ע.

חלק ג – השלמת הברייתא של דם
א. וטבל – שלא יספג.
ב. מן הדם – כל הזאה יקח דם חדש, והדם שנשאר נפסל.
קושיות:
1. אם הדם נטף על בגד – מצריך כיבוס, אך רק לפני ההזאות. ומשמע – גם בין ההזאות (לפני הסיום) – מצריך כיבוס. תשובה – הכוונה לפני תחילת ההזאות.
2. בהזאת דם פרה אדומה – מקנח בגוף הפרה. ואיך יקנח בין הזאה להזאה, הרי הוא במקום אחר בהר? תשובה – מקנח על שפת המזרק.

4 Responses

  1. המסכתות הקודמות נעלמו
    שלום !יישר כח על העבודה וההשקעה .
    אהי מחפש שעירוים של מסכתות קודמות שכבר נלמדו באתר . ומשום מה הכל נעלם .האם יש מקום שניתן להגיע אליהם
    תודה

    1. RE: המסכתות הקודמות נעלמו
      מוזר, אני רואה אותם – גם בתפריט העליון בצד ימין תחת "דף יומי קצר", וגם מתחת לתפריט העליון בצד ימין – ברשימות הנפתחות.
      תוכל אולי לשלוח לי צילום מסך שאבין מה אתה רואה? תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.