שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מנחות יט – שיעור הדף היומי

 

(יח: 3 שורות מלמטה – כ. רבע עליון)
חלק א – יציקה ע"י זר
אתמול – משנתנו – כשירה, ר"ש – פסולה.
א. מקור המחלוקת
A.
הפסוק (ויקרא ב, א-ב): "ונפש כי תקריב קרבן מנחה  לה'… ויצק עליה שמן ונתן עליה לבונה.
והביאה אל בני אהרן הכהנים, וקמץ משם מלוא קומצו… והקטיר הכהן את אזכרתה…".
B. המחלוקת
רבנן – מקמיצה ואילך מצוות כהונה.

ר"ש – לומד שהכהנים מתייחסים גם לפסוק א –
1. מקרא נדרש לפניו ואחריו.
דחייה – (ימין) "ולקח הכהן מדם החטאת באצבעו, ונתן על קרנות מזבח העולה". אצבע=ימין.
רבנן – לפניו ואחריו (לקיחה ונתינה), ר"ש – רק לאחריו (הנתינה).
2. והביאה – ו"ו מוסיף על עניין ראשון.
קשה – (זר בזבחים. ויקרא א) – "וסמך ידו על ראש העולה… ושחט את בן הבקר לפני ה', והקריבו בני אהרן הכהנים את הדם, וזרקו את הדם על המזבח סביב" – מקבלה ואילך צריך כהן. למה כאן לא אומרים ו"ו מוסיף? תשובה – נלמד היקש לסמיכה (שזה בבעלים).
[קושיא על ההיקש לסמיכה – אולי נצריך שחיטה בבעלים דווקא? תשובות: 1. קו"ח מזריקה (שמכפרת ולא צריכה בעלים). דחייה – זה "אפשר משאי אפשר". 2. בפר של כה"ג ביו"כ הבעלים שוחט – "ושחט את פר החטאת אשר לו" – מכאן שבשאר הבעלים לא צריכים].

(א, אמצע)
חלק ב – עיכוב במנחות
ב. רב – "תורה" ו"חוקה" באים לעכב
שלושה שלבים בהבנת רב –
A. צריך את שניהם (כמו בפרה אדומה – "זאת חוקת התורה")
a. קושיות ותירוצים – רק תורה מעכבת:
1. בנזיר – (תנופה בשלמי נזיר). תשובה – "כן יעשה".
2. תודה – (4 מיני לחמים). תשובה – הוקשה לנזיר (לגבי כמות הסולת ושמן בלחמי התודה ולחמי הנזיר).
3. מצורע – (4 מיני המצורע מעכבין (שתי ציפורים, עץ ארז, שני תולעת, אזוב)). תשובה – "זאת תהיה תורת המצורע".
b. קושיא – רק חוקה מעכבת – ביום כיפור (שני השעירים מעכבים). אין תשובה.
B. או תורה או חוקה.
קשה – בכל הקרבנות כתוב "תורה" ("זאת התורה לעולה, למנחה ולחטאת ולאשם וכו'"), ולא הכל מעכב (כמו במשנתנו, שהבלילה לא מעכבת).
C. תורה – לא מעכבת, חוקה – מעכבת.
קשה – במנחה כתוב "חוקה", ולא הכל מעכב (רב – רק איפה שיש כפל ציווי – מעכב).
תשובות:
1. "חוקה" כתובה שם ביחס לאכילה. דחייה – בלחם הפנים נאמר על האכילה, וכן מעכב. 2.
2. במנחת העומר כתוב – "והיקטיר הכהן את אזכרתה (של מנחת העומר) וגירשה ומשמנה". – שם יש לימוד שמעכב (לגבי הכמות), משמע שבשאר לא מעכב.

(עמוד ב, 1+)
ב. גופא – עיכוב במנחות
מחלוקת רב ושמואל –
שמואל –
אין שום עיכוב (מלבד "מגרשה ומשמנה"). רב – כשיש כפלות – יש עיכוב.
A. דעת שמואל –
הבנה א –
אין שום עיכוב (מלבד לגבי הצורך בסולת ושמן – יש לימוד שמעכב לפי כולם ("מסלתה ומשמנה", "מגרשה ומשמנה")).
הבנה ב – לפי שניהם מעכב, אלא – נחלקו על כפלות של שעה+דורות
האם קמיצה ללא כלי מעכבת? יש שני לימודים – 1. "והרים ממנו בקומצו" (ולא "מלוא קומצו"). 2. מנחת אהרן בחנוכת המשכן – "וימלא כפו ממנה".
רב – נחשב כפול ומעכב, שמואל – לא כפול (לא לומדים דורות משעה (חנוכת המשכן)).
[קשה – הרי את הדין שכלי לאיחסון לח מקדש יבש – למד בקרבנות הנשיאים. תשובה – שם אוזכר 12 פעם].
(ב מתחת לאמצע)
B. דעת רב – כפלות מעכבת

קושיות:
1. רב כהנא ורב אסי – הגשת המנחה למזבח לא מעכבת (משנתנו), למרות שיש כפלות
והרי שם יש כפלות: "(ויקרא ב,ח) – "והקריבה אל הכהן והגישה אל המזבח" + (ויקרא ו, ז) – "הקרב אותה בני אהרן לפני ה' אל פני המזבח".
דחייה – הפסוק השני בא ללמד את מיקום ההגשה (רבנן – פינה דרומית מערבית, ר"א – קיר דרומי, משוך לצד מערב).
2. רב הונאוהרי מלח על הקומץ מעכב, למרות שאין כפילות (ב, 2 שורות מלמטה)
[מניין שמעכב, דתניא – נאמר בסוף פרשיית מתנות כהונה (במדבר יח) – "ברית מלח עולם היא".
ר"י – בא ללמד על המלח שחייב להיות לעולם על הקרבן/מנחה. ר"ש – בפשטות הפסוק על מתנות כהונה, לכן לומד מגז"ש לכהונת פנחס – "ברית כהונת עולם".
a. תשובות:
1. רב יוסף – רב כמשנתנו (שם מפורש שהמליחה לא מעכבת).
דחיית אביי- (כמו שראינו בדף יח) – אפשר לפרש שכוונת המשנה לא לומר שלא מעכב אלא שמותר בזר (כמו שאמרנו לגבי יציקה).
דחיית רב יוסף לאביי – לא יתכן שהכוונה להתיר לזר למלוח, הרי לזר אסור לעלות למזבח!
2. אב"א – אכן מעכב, ונלמד מ"ברית".
b. שלילת עצם השאלה – הרי כן שנה פעמיים –
"ברית מלח כהונת עולם" (במדבר יח),"וכל קרבן מנחתך במלח תמלח, ולא תשבית מלח ברית אלוקיך מעל מנחתך, על כל קרבנך תקריב מלח" (ויקרא ב, יג).
דחייה – הפסוק ההוא תפוס.
למה הוא  תפוס? נראה מחר…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.