(כט. 11 שורות מלמעלה – כט: 7 שורות מלמטה)
חלק א – אגדתא אודות המנורה
א. כמות הזהב בה השתמש שלמה
רב אמי – שלמה כילה (גמר) את כל ה"זהב סגור".
וכן רב – עשה 10 מנורות, ולכל אחת השתמש ב1000 כיכר זהב (שהוציא מהם כיכר אחד).
קושיות:
1. הרי גם אחרי בניית המקדש היה עשיר?
תשובה – גמר רק את ה"זהב סגור".
2. האם צירוף מחסר כל כך הרבה בזהב? (והרי רי"ס בר"י – צירפו את המנורה 80 פעם וירד רק בגודל של מטבע).
תשובה – ככל שמצרפים – כל צירוף מוריד פחות.
ב. אלו כלים ה' הראה למשה?
a. רק את המנורה
ר' שמואל ב"נ – ר' יונתן – את המנורה.
מקור – "על המנורה הטהורה" – שירדו מעשיה ממקום טהור.
(וכן רמוז – "כמראה אשר הראה ה' את משה, כן עשה את המנורה" (במיוחס לרשב"א).
קשה – זה כתוב גם בשולחן?
תשובה – שם אפשר להבין שזה בא ללמד שמקבל טומאה (למרות שזה כלי עץ העשוי לנחת), אך במנורה ברור שמקבל טומאה, ולכן דרש כנ"ל.
עוד מקורות – "וזה מעשה המנורה"-
ר' חייא ב"א – רי"ח – גבריאל, תנא דבי רי"ש – הקב"ה (שמשה התקשה בה וה' הראה לו, (וכן ר"ח (הלבנה), זיהוי שמונת השרצים וי"א מקום השחיטה)).
b. ארון, מנורה ושולחן (רי"ס בר"י בברייתא)
מקור – "וראה ועשה בתבניתם אשר אתה מראה בהר".
קשה – נאמר גם לגבי המשכן?
תשובה – שם כתוב "כמשפטו" – רק את הדינים למד ולא ראה ממש.
חלק ב – מזוזות (ותפילין)
א. עיכוב אות אחת + גויל סביב
במשנה – שתי הפרשיות מעכבות, ואפילו אות אחת מעכבת.
פשיטא – (נלמד מ"וכתבתם").
תשובות:
1. ר"י – רב – שאפילו קוצו של יוד מעכב.
דחייה – עדיין פשיטא.
2. ר"י – רב – אם אין גויל סביבה (אפילו שצורת האות ניכרת).
ב. אות חסרה
A. ניקבה אות ה
ניקב תוכו (רגל שמאלית) – כשר במשהו,
ניקב רגלו (הימנית) – צריך שיעור יו"ד.
(ב 3+)
B. ניקבה אות ו (למטה)
ר' זירא – כיוון שזה באורך בין ו ל-י, ואין שיעור מדויק לגובה, יבדקו ע"י ילד בינוני.
ג. תגין וקוים נוספים
A. הקדמה (אגדתא) –
משה עולה למרום ורואה את הקב"ה עושה תגים (כתרים), ה' מסביר שר"ע ידרוש אותם, משה מגיע לבית מדרשו ולא מבין וחלשה דעתו אך נרגע כשאומרים הלכה למשה מסיני.
(ב אמצע)
B. רבא – שעטנ"ז ג"צ
באותיות אלו יש שלושה תגים,
(יש מפרשים בכל הפעמים בהן הן מופיעות, יש מפרשים שיש מסורות על אותיות ספציפיות בתורה, וכאן רבא מדבר על מזוזה שבה מתייגים רק אותיות אלו).
להלכה התיוג לא מעכב.
C. דרשות אגדתא על התגים וצורת האותיות
1. תג בצד שמאל של האות ח – (רב אשי על סופרי רב) – חי ה' ברומו של עולם,
2. האות ה –
a. רב אשי – סופרי רב היו מרחיקים רגל שמאלית של האות ה מהגג – כדלקמן.
b. ר' יהודה הנשיא שאל את רב אמי למה כתוב "כי בי-ה ה'"? ענה לו כדלקמן:
דרש ר' יהודה בר אילעי – ה' ברא את העולם באותיות י-ה:
י – העולם הבא, שצדיקים בו מועטים (וראשו כפוף – שכפופים זה בפני זה).
ה – העולם הזה ("בהיבראם" – בה"א בראם), שדומה לאכסדרה (פתוח מלמטה – שכל הרוצה לצאת יצא, ויש פתח בצד שמאל למעלה – שיוכלו לחזור בתשובה (אך לא מלמטה – כי לא מסתייעא מילתא אלא צריך סיוע מלמעלה – הבא ליטהר מסייעין לו).
8 Responses
כיצד מורידים שעור למחשב
לשמוע הצלחתי. אך כיצד אני מוריד את השיעור למחשב כך שאוכל לשמוע אותו אחרי זה גם ללא האינטרנט?
תודה רבה על הכול!
שמעון
לרב אורי בלעדייך בטח לא הייתי לומד..תודהרבה יש לך זכויות רבות!!
תודה!
שלום
שלום לך הרב אורי אשריך הנך מזכה אותי לכ-40 ויותר דקות של לימוד ביום בזמן שאני הולך שומע אני את שיעוריך אשר בנוים בצורה מאד מסודרת וברורה.
אם זאת יש לי רעיון שהיתי שמח אילו היתה עושה והוא שאת הדקה סיכום בסוף תעשה דבר כזה גם בסוף כל פרק כשיעור נפרד אשר יסדר את הרעיונות הכללים של הפרק.
נ.ב -קצת מצער שאינך מוסר כ"כ שיעורים לאחרונה.
למה לא מעלים בכל יום את השיעור הרלוונטי
???
RE: למה לא מעלים בכל יום את השיעור הרלוונטי
אני מתנצל, פשוט לא הספקנו. אנחנו שוקלים לדלג על כל מנחות כדי שחולין יהיה רצוף. בעז"ה.
רצף השיעורים
שלום,
השיעורים מצויינים, יישר כוח, אך מדוע אין רצף ?
חסרים לי השיעורים מכ"ד עד כ"ח (מנחות).
בברכה,
אריה
RE: רצף השיעורים
אני מתנצל, פשוט לא הספקנו. אנחנו שוקלים לדלג על כל מנחות גדי שחולין יהיה רצוף. בעז"ה.
רצף שיעורים
שלום,
השיעורים מצויינים, יישר כוח, אך מדוע אין רצף?
חסרים לי דפים כ"ד עד כ"ח (מנחות).
בברכה,
אריה