משנה מסכת עירובין
שיעורים במשנה מסכת עירובין בתמצות
טוב גם כהכנה לפני לימוד המסכת בגמרא
ניתן להאזין לכל הפרק כשיעור רצוף, וניתן לשמוע כל משנה בנפרד
לשמיעת כל הפרק
איך מודדים תחום שבת לעיר?
מציירים ארבעה קווים דמיוניים שיוצרים ריבוע מרבע את העיר – ומאותם קווים מתחילים את המדידה
איזה בית יכול להמדד כבית של העיר?
רק בית שנועד לדיורין אפילו מינימליים. כמו גדודיות (בית הרוס), בית מוכס ליד הגשר, ובית דירה של שומר בית הקברות.
מה המקום המדוייק שממנו מתחילים למדוד את תחום שבת?
רבי מאיר: מעבר לקו שיישרנו מהבית הקיצוני שבכל כיוון יש עוד מרחק של שבעים אמה ושריים (קרפף) שרק ממנו מתחילים למדוד
חכמים: מהקו שיוצר הבית האחרון.
מתי יודו חכמים לרבי מאיר?
כאשר יש שתי ערים במרחק של עד שתי קרפפות (141.3 אמות) ניתן להחשיב את שתיהן כעיר אחת למדידת תחום שבת
שלושה כפרים – במרחק אחד מהשני בצורת סגול
אם באופן תיאורטי הכפר התחתון (האמצעי) יהיה בקו ישר עם השניים הנוספים – והמרחק בינו לבין כל אחד משני הכפרים האחרים הוא עד 141.3 אמות – נוכל להחשיב את שלושת הכפרים כעיר אחת. (בתנאי שאין יותר מאלפיים אמה בין שני הכפרים הקיצוניים לכפר התחתון)
באיזה חבל משתמשים?
חבל של חמישם אמה – לא יותר ולא פחות.
היכן מחזיקים את החבל?
כנגד ליבו
מה עושים כשיש מכשול?
מודדים בקו אווירי – אם אפשר באותו מקום – אם אי אפשר מתרחקים ומדדים בתנאי שלא מתרחקים מעבר לאלפיים אמה אחרת מקדרים
מי מודד?
דוקא מומחה
שתי מדידות סותרות לאותו הכיוון
בוחרים את המדידה שרחוקה מהעיר – מקילים
מי נאמן שראה את המודד מסמן את תחום שבת
אפילו עבד ושפחה נאמנים
עיר מוקפת – של יחיד
שיתוף מבואות מתיר טלטול בכל העיר
עיר מוקפת – של רבים
שיתוף מבואות – בשני איזורי העיר מתיר טלטול בכל איזור בנפרד.
יחיד שנעשתה של רבים
שיתוף מבואות אחד מתיר טלטול בכל העיר
עיר של רבים שנהפכה לעיר של יחיד
חייבים להגדיר איזור נוסף שיערב לעצמו. (שיור(
מה גודל השיור המינימלי?
רבי יהודה: איזור מגודים לחמישים איש
רבי שמעון: שלוש חצרות שבכל אחד לפחות שני בתים
אם יש עד לביתו עד אלפיים אמה – ועד לעירובו יותר מאלפיים אמה
מותר לו ללכת לביתו וסור ללכת למקום העירוב
אם יש עד עירובו עד אלפיים אמה – ולביתו יותר מאלפיים אמה
מותר ללכת למקום עירובו – ואם ביתו נמצא בתוך האלפיים אמה של העירוב – מותר ללכת גם לביתו
אם בתוך תחום שבת מובלעת עיר אחרת בשלמותה
מותר ללכת בעיר הסמוכה בלי הגבלה
אם בתוך תחום שבת מובלע עיר אחרת – אבל לא כל העיר השכנה נמצאת בתוך התחום שבת שלי
מותר ללכת רק עד המקום שבו מתסיים תחום שבת ולא יותר – אפילו אם הוא יגמר בתוך העיר השכנה.
מה הדין כאשר הנחתי עירוב תחומין בתוך העיר השכנה
חכמים: כל אותה העיר לא תהיה בחשבון – יש לי אלפיים אמה לכל כיוון מקצה אותה העיר.
רבי עקיבא: חשבון האלפיים אמה מתחיל ממקום הנחת העירוב ללא התחשבות היכן העירוב נמצא
אדם שהניח עירוב במערה – מאיפה מתחילים למדוד אלפיים אמה
חכמים: אם אין במערה דיורין – מתחילים למדוד ממקום הנחת העירוב. אם יש יכולת לדור במערה – מודדים מקצה המערה
רבי עקיבא: בכל מקרה מודדים ממקום הנחת העירוב.
מה הדין כאשר תחום שבת מסתיים בתוך מערה
לדעת כולם – מותר ללכת רק עד המקום שבו התסתיימו האלפיים אמה ולא יותר
2 תגובות
פרק ו?
האם יש תוכנית להמשיך לפרקים הבאים?
הפרקים הבאים
בעז"ה התכנון הוא שכל המסכת תעודכן באתר