שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת נידה דף ב – הדף היומי

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת נידה לחץ כאן.

 

 

 

(תחילת מסכת נידה עד ג. שליש תחתון)

ספק מול חזקה

א. המשנה – בדקה עצמה ונמצאה טמאה, ממתי חוששים שהיתה טמאה לפני כן?
שמאי – לא חוששים.
הלל וחכמים – חוששים אחורה:

הלל – מהבדיקה הקודמת.
חכמים – 24 שעות או הבדיקה הקודמת (הקצר ביניהם).

(הגבלות:
החשש הוא רק ספק (לא אוכלים ולא שורפים).
תוס' – דווקא בקודשים ותרומה, אך בחולין לא חוששים).

ב. סברת המחלוקת – החזקה:

סברות: שמאי – לאישה יש חזקת טהרה,
הלל וחכמים – החזקה לא טובה (שהרי דרכה מתישהו לראות).

קושיות:

1. מקוהטבל ומדד ונמצא חסר, האם חוששים אחורה?
הדין – חוששים ודאי,
ואילו בנידה לשמאי לא חוששים, ולהלל וחכמים – ספק.

2. חבית תרומה (ב: באמצע) – הפריש ואח"כ בדק ומצא שהחמיץ.
הדין – חוששים אחורה מספק. [1]

תשובה לשתי הקושיות
1. במקווה ובתרומה יש גם חזקה רעה ("תרתי לריעותא")

במקווה – יש חזקת טומאה של הדבר שהטביל,
בתרומה – לשאר החביות יש חזקת טבל.

2. ניסיון להבדל נוסף –
במקוה החזקה שהוא מלא אינה טובה – שהרי כרגע חסר, והחיסרון הוא תהליך שקורה כל הזמן.
דחייה – גם באישה – כרגע ראתה והראייה היא תהליך.

3. מבוי (ג. באמצע) –

כשנמצא שרץ במבוי, חוששים אחורה ומטמאים גם טהרות שעברו שם מוקדם יותר.

תשובה : גם כאן דומה לתרתי לריעותא,
כי יש סיכוי גדול לשרצים כי יש שרצים גם מהמבוי עצמו וגם מהעולם.

(ב: 7- – ג. באמצע)

ג. מאמר מוסגר – מה ההבדל בין חבית למקווה – שבמקוה ודאי ובחבית רק ספק?
תשובה – אכן אין הבדל , וזאת מחלוקת תנאים גם במקווה

ת"ק – ודאי פסול,
ר"ש – ספק (ברה"י – טמא, ברה"ר – טהור).

ביאור המחלוקת:

ר"ש לומד מסוטה –
ברה"ר – טהור,
ברה"י – טמא מספק, וזה שבסוטה זה ודאי, זה כי יש רגליים לדבר.

רבנן
A . גם לומדים מסוטה –
ברה"י מטמא ודאי – כמו בסוטה,
ברה"ר גם טמא – כי זה שבסוטה טהור זה ספציפית לסוטה ששם אין "היכי תמצי" שיקרה ברשות הרבים.

דחייה : הכלל שלומדים מסוטה הוא שברה"ר טהור, ולא משנה אם יש לכך סברא או לא.

B . מטמאים כי זה תרתי לריעותא

(ולא ממש לומדים מסוטה, אלא אולי רק את העיקרון שיכול להיות ספק שבו מטמאים בתורת ודאי).

והגמרא מביאה גירסה אחרת להסבר המחלוקת שדומה בעיקרון לנ"ל –

ר"ש – לומד מסוטה שספק טומאה ברה"ר טהור,
ורבנן – כיון שיש חזקת טומאה ("תרתי לריעותא") טמא.



[1] אמנם 3 ימים אחרי הבדיקה ודאי טוב (לרי"ח).
הבעיה רק לרבנן שלא מפרישים מחומץ על יין גם בדיעבד, בניגוד לרבי (ב"ב פד:).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.