סקירה קצרה של הרעיון
הרעיון נקרא בארה"ב – flipped classroom.
העיקרון הוא להפוך את תפקיד הכיתה והעבודה בבית –
במקום שבכיתה ישמעו הרצאות פרונטליות, ובבית יבצעו תרגילים כשיעורי בית,
זה יהיה הפוך –
בבית יצפו בסרטונים פרונטליים ברורים וקצרים, ובכיתה יעסקו בתרגול, דיונים, ניסויים וכו'.
אנו רוצים לבצע אותו דבר בגמרא.
הסרטונים יהיו מורכבים גם מעט שכותבת על לוח אלקטרוני, וגם מעט שעוקבת וכותבת על דף הגמרא עצמו.
הנה דוגמא לסרטון כזה (תראו קצת את ההתחלה, ואז כשישעמם לכם תקפצו לסוף כדי לראות את ההדגמה בגמרא עצמה) –
ההנחה היא שלתלמיד יותר קל להתרכז עם עצמו מול המחשב מאשר בכיתה, לפחות לזמנים קצרים, וכך הוא יגיע לשיעור כשהוא כבר יודע את קטע הגמרא ברמה בסיסית.
ומה עם הר"מ?
הכוונה כמובן איננה להחליף את תפקיד הר"מ, אלא לאפשר לר"מ להגיע למקומות הרבה יותר גבוהים – במקום להוציא את כל כוחותיו על פשט הגמרא, הוא יוכל לצאת מנקודת הנחה שאת הפשט, לפחות רוב הכיתה מבינה. לימוד הפשט במסגרת הכיתה כולה הוא דבר נורא קשה ומתסכל גם לר"מ וגם לתלמידים. כך הר"מ יוכל להשקיע את כוחותיו בסברות, מהלכים של אחרונים, ראשונים, דינוים בכיתה, רלוונטיות ועוד, שזה בדרך כלל גם יותר מעניין ומושך, וגם מאפשר לתלמידים ברמות שונות להרגיש חלק (כלומר כשלומדים פשט, יש תלמידים שמבינים מהר ויש שמבינים לאט, אם בכלל. אבל כשמדברים על סברות, או רלוונטיות לתלמיד וכד', אני חושב שגם התלמידים החלשים יותר שותפים).
[בכיתות בהם ישנם מחשבים, ניתן לתת לרוב התלמידים לעבור על הסרטון, אולי בצירוף דף עבודה נלווה, והר"מ יכול לשבת עם קבוצות קטנות של שניים שלושה תלמידים ולעזור להם או לקדם אותם מעבר לשאר התלמידים וכן הלאה].
מה עושים ברחבי העולם?
את ההשראה לכיוון קיבלתי מKhan Academy, שזה אתר שנותן אלפי סרטוני לימוד מאוד בהירים וקצרים במקצועות כמו מדע היסטוריה ומתמטיקה. הנה דוגמא טיפוסית לשיעור שלו (שימו לב עד כמה זה נראה פשוט, ובכל זאת יש לזה הצלחה אדירה בארה"ב) –
ניתן לראות כאן את התיאור שלו איך לשלב את זה בתוך כיתה.
מה בפועל?
כרגע אנו מקווים לעבוד עם רשת אמי"ת על פרק תפילת השחר בברכות, ובמידה מסוימת עם מכללת הרצוג וישיבת הר עציון על החומר לבגרות של שנה הבאה בבא קמא.
נשמח לשמוע את דעתכם בתגובות בתחתית הדף.