שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

סנהדרין כד – תלמוד בבלי דף יומי

{enclose sanhedrin_24.mp3}

להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן

סיכום הדף, תלמוד בבלי סנהדרין כד
(שורה 11 – כד: במשנה)
א. אגדתא –

1. תלמידי החכמים בא"י: ר"ל מדבר בכבוד לר"מ למרות שהיה חריף – כי גם ר"מ חריף, וכי תלמידי חכמים בארץ ישראל מחבבים זה את זה (כפי שגם רבי נכנע בפני דעת ר' יוסי, אפילו שר' יוסי היה כפוף לפני רבי).
2. תלמידי החכמים בבל: שתי  דרשות מספר זכריה על ההבדל בין תלמידי א"י ובבל – מנעימים מול חובלים, יצהר מול זיתים. נבואה על שתי נשים היורדות לבבל – מסמלות את יצר הרע של הגאווה וגסות הרוח (הגאווה נשארה, גסות הרוח עברה לעילם, שהיו עניים בתורה שלא זכו ללמד).
3. תלמודה של בבל – רי"ח – שבלולה במקרא, משנה ותלמוד. ר' ירמיה – "במחשכים הושיבני".


ב. כשקיבלו על עצמם דיינים פסולים (אבא/שלושה רועי בקר) –

ר"מ – תופס – ולא חוזרים בהם, רבנן – לא תופס – וחוזרים בהם.
[וכן בסיפא – אם קיבל על עצמו שיסכים לשבועה ללא הזכרת שם, ר"מ – לא תופס וחוזר בו, רבנן – תופס ולא חוזר בו].
במה מדובר:
1. למה צריך את המחלוקת גם ברישא (דיינים פסולים) וגם בסיפא
(שבועה ללא שם) – כי בסיפא שברור לו שהשני יישבע – קיבל על עצמו (ולכן סביר כרבנן שלא חוזר), וברישא שתלוי בדיינים וחשב שיפסקו לטובתו – לא קיבל על עצמו וסביר כר"מ שחוזר בו. קמ"ל שנחלקו בשניהם.
2. רב דימי – כשאחד מהדיינים פסול
(רש"י – שאפילו אז לר"מ חוזר, וכל שכן אם כולם. תוס' – שדווקא אז לרבנן לא חוזר, אך אם יש דיין אחד פסול – חוזר).
3. מי הסכים לדיין הפסול – התובע ("מחול לך") או הנתבע ("אתן לך")?

שמואל – המחלוקת כשהתובע מוחל, אך אם הנתבע הסכים – לכו"ע לא תופס (רבנן כר"מ).
רי"ח – אם נתבע הסכים – מחלוקת (ור"נ בי"צ כרבנן שתופס גם בנתבע), אך אם תובע הסכים – לא ברור דעת רי"ח, אך רבא – לכו"ע תופס ולא חוזר בו (ר"מ כרבנן).
(לפי זה, גם בסיפא לגבי שבועה – המחלוקת בנתבע שכשהתובע שלו אמור להישבע וליטול (כמו בשכיר), אך בנשבע ונפטר – לפי כולם תופס).
4. מתי הוא חוזר בו – אחרי או לפני גמר דין?
ר"ל – המחלוקת אם חוזר לפני גמר דין (שלפי ר"מ חוזר, ולרבנן לא, ורנ" בי"צ כרבנן) אך אחרי גמר דין – לכו"ע לא חוזר (ר"מ כרבנן).
רי"ח – המחלוקת אחרי גמר דין (גם כאן לר"מ חוזר בו). לפני גמרא דין – רבא – לכו"ע חוזר בו (רבנן כר"מ). בי רב – אם עשו קניין – לא חוזר גם לפני גמר דין.

11 Responses

  1. במילים האחרונות של הסיכום המרתוני בסוף השיעור, מובלעות המילים "אבל אמר רב" (נאלצתי לחזור על הקטע 5 פעמים עד שקלטתי), אבל במהלך השיעור עצמו, רב יוק! אתם רק אומרים ש-4 שורות לפני המשנה מובא שאם עשה קנין וכו', אך בלי הזכרת שם רב. מצוה לתקן.

  2. "נאמנים עלי שלשה רועי בקר ר"מ אומר יכול לחזור בו "
    יש טעות בסעיף 3 ב. (כתוב הפוך)

  3. הרב אורי חזק וברוך על חזרת האופציה קדימה
    ואחורה
    בדף כב הורדת תרשים השיעור הלימק לא עובד
    האם תוכל לתקן את לינק ?

  4. הרב אורי מדוע התחלנו לפגר ביום?התרגלנו ל"סם"היומי יישר כח ובכל זאת האם ניתן להעלות את השיעור ללא פיגור?
    תודה

  5. שלום
    אני לא מצליח לראות במחשב שלי את הסרטון עם התרשים.
    יש משהו שאפשר לעשות?

  6. עלה רעיון ליצור לקראת פסח להוציא דיסק עם שבעת שיעורי הדף היומי של פסח, ולחלק ללומדים ברחבי הארץ, בשביל אלו שיוצאים לחופשה (וכן כדרך לפרסם את השיעורים). כדי לעשות זאת יש ליצור קשר עם גוף שממילא מחלק דברים לקראת פסח שירצה לקחת על כך חסות (כמו עיתונים, משווקי מצות וכד'). אם יש מישהו ביניכם שיש לו קשר לאיזשהו גוף כזה וירצה לסייע בקישור, נשמח אם יצור קשר. נשמח לרעיונותיכם לשיפור הרעיון (או להערות אחרות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.