{enclose sanhedrin_32.mp3}
להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן
סיכום הדף, תלמוד בבלי סנהדרין לב
(לב. תחילת פרק "אחד דיני ממונות" לג. שורה 1)
א. במשנה – עשרה הבדלים בין דיני ממונות לנפשות – 1. מספר הדיינים (23/3). 2. פותחים לחובה/זכות. 3. מטין לחובה ע"פ 1/2. 4. מחזירין לחובה/זכות. 5. הקהל מלמד חובה/זכות. 6. מי שלימד כבר זכות מלמד חובה/זכות. 7. גם בלילה/רק ביום. 8. באותו יום/למחרת. 9. מתחילים מהדיין הגדול/מהקטן. 10. כולם כשרים/רק דיינים מיוחסים.
ב. דרישה וחקירה –
במשנה – גם בממונות צריך דרישה וחקירה, בין השאר זה אומר שצריך שהזמן של העדות/שטר יהיה מדויק.
וקשה (ממשנה בשביעית וברייתא) – הרי שטר מאוחר כשר!
תירוצים:
1. ר' חנינא – משנתנו מתייחסת לדין מדאורייתא (צריך זמן מדויק), ושם זה אחרי תקנת דרבנן (שלא צריך, שלא תנעל דלת בפני לווין).
2. רבא – הכל אחרי התקנה, משנתנו בקנסות – שבזה עדיין צריך זמן מדויק, ושם זה בהלוואות.
3. רב פפא – הכל בהלוואות, ומן הדין לא צריך דרישה וחקירה, אלא שבמשנתנו מדובר שיש חשד סביר שהוא מרמה, ולכן צריך (ר"ל – צדק צדק תרדוף).
ג. צדק צדק תרדוף
1. ר"ל (כאמור) – שאם יש חשד לרמאות יש לדקדק יותר.
2. ברייתא + ר' אשי – שני סוגי צדק – דין ופשרה.
3. 2 ברייתות – הלך אחר בי"ד יפה.
ג. בנפשות, לאחור העדויות, בי"ד פותחים לזכות הנתבע, כלומר –
1. ר"י – אומרים לעדים – אולי אתם משקרים?
2. עולא – שואלים את הנתבע אם יש לו עדים להזים העדים (רבה – להכחיש).
3. ר' כהנא – אומרים לעדים "מדבריכם נזדכה פלוני".
4. אביי ורבא – אומרים לנתבע "אל תדאג, אם אתה זכאי לא תיענש" (וכן ברייתא מסוטה).
5. רב אשי – לקהל – "יש פה מישהו שיכול ללמד עליו זכות?".
4 Responses
כדאי לעשות בדיקה במסכת סנהדרין
יש דפים שלא נפתחים לשידור.
התרשימים כמעט כולם לא עולים
חוזר: סנהדרין לב – תלמוד בבלי דף יומי
בטח שמתם לב שבדיוק בדף שנפל בתאריך א בניסן יש את הדוגמא של הלוואה ב… א בניסן
מעניין,לא ?
לא מצליח לראות את התרשים של הדף
עדיין אין תרשים, עוד מעט