{enclose sanhedrin_36.mp3}
להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן
סיכום הדף יומי, תלמוד בבלי סנהדרין לו
(לו. שורה 6 – לו: במשנה)
א. (ההבדל התשיעי) – בדיני נפשות הדיין הגדול לא פותח ראשון, כדי ששאר הדיינים לא יתביישו לחלוק עליו (במיוחד אם הוא פותח לחובה (רש"י)). רבי לא פתח ראשון גם בממונות (רש"י – כי היה עניו, נמ"י – כי התקיימו בו "תורה וגדולה במקום אחד", והיה חשש גדול שיתביישו, אז החמיר גם בממונות).
מקור – 1. לא תענה על ריב-רב. 2. מדוד שחגר חרבו (=אמר דעתו) אחרון במשפט של נבל הכרמלי.
ב. האם רב ותלמיד דנים יחד? אם התלמיד צריך לסברות רבו – לא, אם צריך רק מידע – כן.
ג. (ההבדל העשירי) – בדיני נפשות צריך דיינים מיוחסים (ולא גר/ממזר). הבדל זה נובע מעצם הגדרתם כסנהדרין קטנה של 23. ממילא, לא מובן למה ר' אבהו אמר שמתוך 10 ההבדלים בין דיני ממונות לנפשות, רק הצורך ב-23 דיינים שייך לגבי שור הנסקל, והרי גם הצורך בדיינים מיוחסים שייך בשור? תשובה: באמת גם בשור צריך מיוחסים, ור' אבהו כלל הבדל נוסף ב-10 ההבדלים – שבנפשות צריך דיין עם ילדים (ובממונות ושור הנסקל לא צריך).
הצורך במשנתנו ובמשנה בנידה מט: – אחת לפסול ממזר ואחת לפסול גר לדון בנפשות. ויש צריכותא, כי לממזר יש הורים ישראלים (משא"כ לגר) אך פסול לבוא בקהל (ולגר מותר).
המקור לצורך בדיינים מיוחסים: 1. "ומום אין בך" (דחייה – אולי מום גופני). 2. לגבי 70 הזקנים של משה – "עמך" – "בדומין לך" (דחייה – אולי כי שרתה עליהם שכינה). 3. לגבי הדיינים של משה בעצת יתרו – "אתך" – "בדומין לך".
תגובה אחת
יש מספר דפים כמו ל"ו שאודיו לא פועל