שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

סנהדרין מה – תלמוד בבלי דף יומי

{enclose sanhedrin_45.mp3}

סיכום דף היומי, גמרא תלמוד בבלי סנהדרין מה
(משנה מד: – משנה מה:)
א. האיש נסקל ערום. האם האישה נסקלת ערומה? ר"י – כן, רבנן – לא.
שלב א – הסיבה להפשטה היא כדי לבזות, ובכך לייסר את הרואים. לרבנן לא מפשיטים כי חוששים להרהור, ולר"י כן כי לא חוששים (ובאישה סוטה חושש כי היא תחיה). אך דוחים – הרי לרבנן באישה סוטה לא חוששים.
שלב ב – לפי כולם כאן לא חוששים להרהור. לרבנן לא פורם כי זה מבזה אותה (ברור לה מיתה יפה), ובסוטה פורמים בגדיה כדי לייסר את הנשים (וכאן לא צריך כי ההריגה מספיק מייסרת).
ור"י – לא חולק שצריך לברור מיתה יפה, אלא מפשיטים כדי לזרז את המיתה (שזה עדיף לה על כבודה).

ב. תהליך הסקילה
1. דוחפים ממקום גבוה 2 קומות אדם, שזה כמעט ודאי הורג (שלא כמו 10 טפחים), אך לא יותר גבוה כדי שהגוף לא יתפרק ויתנוול.
2. המקור שגם דוחפים וגם סוקלים – "ירה יירה או סקול ייסקל".
3. עד אחד דוחף, אם לא מת, שניהם מרימים את האבן (שהיתה מאוד גדולה) והעד השני זורקה. אח"כ קוברים את האבן בסמוך לד' אמות מהמת.

ג. האם התורה מקפידה על הפרטים? (האם "בעינן קרא כדכתיב")
1. שמואל לגבי נסקל – כן, ואם נקטעו לעדים הידיים אחרי העדות – לא הורגים את הנאשם.
2. אין הקפדה על פרטים – ברוצח (שלאו דווקא בסיף) ובגואל הדם (לאו דווקא גואל הדם). א"א ללמוד משם כי זה "שני כתובין הבאין כאחד".
3. יש הקפדה על פרטים – בבן סורר ומורה (צריך שלהוריו יהיו ידיים וכו', א"א ללמוד משם כי שם זה לימוד מיוחד), ובעיר הנידחת ( צריך שיהיה רחוב).
4. מחלוקת תנאים – לגבי טהרת מצורע שאין לו אוזן/יד/רגל ימניים: ת"ק – יש הקפדה וא"א לטהרו, ר"א ור"ש – אין הקפדה, ומוצאים דרכים חלופיות (במקום האיבר/בצד שמאל).

8 Responses

  1. לצד ההקפדה הנפלאה-המופלאה-המפליאה לרפות את האות ב במלה "בראשונה", כדין, כי היא אחרי ו (במלה "בו"), תמיהני על השימוש המשובש במלה "בפועל". תחת שבא בב' ופ' רפה, אתם אומרים, זה פעמיים (5.23, 9.20) בב' פתוחה ובפ' דגושה, וכבר הערתי על כך במסכת בבא בתרא.
    עוד תמיהני על הניסוח (5.30) לסחוב אותה (את האבן), בעוד שלפני-כן,אתם בעצמכם התבטאתם יפה, באמרכם (5.04) להרים אותה…
    ולסיום, נדהמתי לשמוע (10.19) שר' אליעזר ור' שמעון… . וכי ר' אליעזר הגדול, רבו של רבי עקיבא שהיה רבו של ר"ש, יאמר הלכה זהה יחד עם ר"ש תלמיד תלמידו?! (עי' למשל בחגיגה יד:). אתמהה. פשיטא שצ"ל ר' אלעזר ור"ש; הלא המה ר' אלעזר בן שמוע ורשב"י, שניהם מתלמידי ר' עקיבא, כמתואר ביבמות סב: .
    בברכה,
    שאלתיאל

  2. ראשית יישר כוח.

    שנית, אשמח מאוד אם תואילו להמשך עם הדף עזר הדינאמי כפי שהיה בראשית הדרך.

    ברכות,
    עופר.

  3. שלום לכם
    תודה על השיעורין ועל התרשימים שניתן להדפיסם
    בנוסף ללימוד מסכת סנהדרין באתר
    יש לי שיעור ב בבא בתרא
    הייתי רוצה להדפיס גם התרשים של הדף הנלמד
    ולא ניתן כמו בסנהדרין וחבל קשה לעקוב במחשב
    לסדר כמו שעשיתם בסנהדרין תבוא עליכם ברכה
    יוסף

    1. כיוון שלא עשינו זאת במהלך הלימוד, זאת עבודה של שעתיים שאין לנו. אם יש מישהו שרוצה להתנדב להכניס קישורים לתרשימים לבבא בתרא, אשמח להדריך אותו איך עושים זאת (זה מאוד פשוט, אך לוקח זמן).

      1. כמו שכתבתי בהודעות היום, לצערי לא הספקנו לעשות שיעורים על מו-מט, נב והלאה.
        אנחנו קופצים לדף נו, ובעז"ה נשלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.