להקדשת שיעור ותמיכה בשיעורים ליחצו כאן
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
סיכום הדף, גמרא תלמוד בבלי סנהדרין נד
(נד. שליש – נד: 6-)
חלק א – המשך אמו ואשת אביו – דעת רבנן
תזכורת:
המחלוקת – אמו שהיא אשת אביו –
רבנן – 2,
ר"י – 1
כאמור ראינו שני פסוקים –
הפסוק של האזהרה (ויקרא יח, ז) – עֶרְוַת אָבִיךָ וְעֶרְוַת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה אִמְּךָ הִוא לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָהּ
והפסוק של העונש (ויקרא כ, יא) – וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת־אֵשֶׁת אָבִיו עֶרְוַת אָבִיו גִּלָּה מוֹת־יוּמְתוּ שְׁנֵיהֶם דְּמֵיהֶם בָּם,
ר"י (לפי רבא והברייתא) כאמור למד גז"ש:
מפרק כ לפרק יח – ערוות אביך זה אשת אביך, ו"אמך היא" מלמד שאם היא גם אשת אביך וגם אמך – חייב רק משום "אמך",
ומפרק יח לפרק כ – שיש עונש גם על אשת אביו וגם על אמו.
רבנן לא עושים גז"ש, ולכן בפרק יח מדובר רק על אמו, ואין מקור שבאשת אביו + אמו חייב רק על אמו, ולכן חייב שתיים,
עכשיו נשלים את הלימודים לדעת רבנן וקצת לר"י:
א. פרק יח –
עֶרְוַת אָבִיךָ וְעֶרְוַת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה אִמְּךָ הִוא לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָהּ (יח, ז)
- A. "ערוות אביך" הכוונה למשכב זכר עם אביו ולא לאשת אביו,
וממילא הפסוק לא מתייחס לאשת אביו, ואין לימוד שאשת אביו + אמו חייב רק על אמו.
והרי כבר יש איסור של משכב זכר? לעבור עליו בשני איסורים,
וכפי שאמר רב יהודה שחייב שתיים,
וכן מי שבא על אחי אביו חייב שתיים – עֶרְוַת אֲחִי־אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה אֶל־אִשְׁתּוֹ לֹא תִקְרָב דֹּדָתְךָ הִוא (ויקרא יח, יד) – שגם כאן ערוות אחי אביך הכוונה למי שבא על אחי אביו.
האם גם לר"י חייב שתיים?
בבא על אחי אביו – גם ר"י מודה (כי הרי המשך הפסוק כבר מדבר על אשת אחי אביו)
בבא על אביו – יש שתי איכא דאמרי בברייתא,
וזה תלוי במחלוקת אביי ורבא האם עונשים מן הדין, ולומדים קל וחומר מאחי אביו לאביו (שזה חמור יותר).
- B. מה המקור של רבנן לאזהרה של אשת אביו?
(הרי לדעתם הפסוק עוסק בבא על אביו, ובאמו, ואשת אביו לא מוזכרת)
רבנן – פסוק אחר כך: עֶרְוַת אֵשֶׁת־אָבִיךָ לֹא תְגַלֵּה עֶרְוַת אָבִיךָ הִוא (יח, ח)
ר"י – זה מלמד שהאיסור גם לאחר מות אביו,
רבנן – לאחר מיתה נלמד מהסיפא – "עֶרְוַת אָבִיךָ הִוא"
ר"י – הסיפא ללמד שחייב רק 1 (משום אשת אביו, ולא אשת איש)
ואמנם במשנה ר"י לא אמר את זה אבל כך עולה.
ואילו רבנן חולקים – חייב שתיים.
ב. בפרק כ (העונש) –
וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת־אֵשֶׁת אָבִיו עֶרְוַת אָבִיו גִּלָּה מוֹת־יוּמְתוּ שְׁנֵיהֶם דְּמֵיהֶם בָּם (כ, יא)
מה המקור לעונש באשת אביו לאחר מיתה + עונש על אימו?
לר"י – הגז"ש הנ"ל בין פרק יח לפרק כ,
אבל לרבנן (שאין גז"ש) –
לאחר מיתה – "עֶרְוַת אָבִיו גִּלָּה" בפרק כ מיותר ומלמד גם לאחר מיתה.
אמו – "אִמְּךָ הִוא" (יח, ז) – מלמד שהיא אמו גם אם אינה אשת אביו.
(נד. 3- לפני המשנה)
חלק ב – כלתו –
והרי בפסוק יש שני ביטויים ושני איסורים, אז שיהיה חייב שתיים?
"עֶרְוַת כַּלָּתְךָ לֹא תְגַלֵּה אֵשֶׁת בִּנְךָ הִוא לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָהּ" (יח, טו)
עונה אביי – הפסוק פתח בכלה וסיים באשת בנו ללמד שהם אותו דבר, ולכן חייב 1.
(נד. במשנה)
חלק ג – משנה: משכב עם זכר ובהמה
לסיכום:
שוכב עם זכר | שוכב עם בהמה | נפקא מינות | ||||||
שוכב | נשכב | שוכב | נשכב | שוכב ונשכב עם זכר/ בהמה | נשכב לזכר ולבהמה | שוכב ונשכב לזכר ובהמה | ||
עונש | ויקרא כ, יג: "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת־זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם" | ויקרא כ, טו – "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִתֵּן שְׁכׇבְתּוֹ בִּבְהֵמָה מוֹת יוּמָת וְאֶת־הַבְּהֵמָה תַּהֲרֹגוּ", ועושים גז"ש ממסית – "כִּי הָרֹג תַּהַרְגֶנּוּ… וּסְקַלְתּוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת" | שמות כב, יח – "כׇּל־שֹׁכֵב עִם־בְּהֵמָה מוֹת יוּמָת" – אם אינו עניין לשוכב תנהו לנשכב. | |||||
אזהרה | רי"ש – ר' אבהו | (ויקרא יח, כב) "וְאֶת־זָכָר לֹא תִשְׁכַּב" | "וְלֹא־יִהְיֶה קָדֵשׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל" | ויקרא יח, כג – "וּבְכׇל־בְּהֵמָה לֹא־תִתֵּן שְׁכׇבְתְּךָ" | "וְלֹא־יִהְיֶה קָדֵשׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל" | 2 | 1 | 3 |
רי"ש – אביי | "וְלֹא־יִהְיֶה קָדֵשׁ" | היקש מ"וּבְכׇל־בְּהֵמָה לֹא־תִתֵּן שְׁכׇבְתְּךָ" | זכר– 2 בהמה- 1 | 2 | 3 | |||
ר"ע | "לֹא תִשְׁכַּב" – "לא תִשַכֵב" | "שְׁכׇבְתְּךָ" – "שְכּיבָתְךָ" | 1 | 2 | 2 |
ועכשיו באריכות:
א. הבא על זכר – מקור שבסקילה:
עונש לשוכב + נשכב:
ויקרא כ, יג – "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת־זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם", דְּמֵיהֶם בָּם – גז"ש מאוב וידעוני "דְּמֵיהֶם בָּם" שזה בסקילה (כמו שראינו אתמול),
וזה בין גם השוכב (אֲשֶׁר יִשְׁכַּב)
וגם הנשכב (שְׁנֵיהֶם)
אזהרה לשוכב + נשכב:
שוכב – (ויקרא יח, כב) – "וְאֶת־זָכָר לֹא תִשְׁכַּב מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה הִוא"
וגם הנשכב –
רי"ש – "וְלֹא־יִהְיֶה קָדֵשׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל" – מתייחס לנשכב (גור אריה)
נפק"מ – אם שכב ונשכב בהעלם אחד – חייב שתיים (אלו שני איסורים)
ר"ע – דורשים "לֹא תִשְׁכַּב" – "לא תִשַכֵב"
נפק"מ – אם שכב ונשכב בהעלם אחד – חייב אחד (זה איסור אחד)
[אגב, מאותו פסוק גם למדו:
1. מספיק שאחד מהם (השוכב/נשכב) יהיה גדול – הוא חייב.
2. גם באישה יש שתי שכיבות – כדרכה ושלא כדרכה].
(נד: 8+)
ב. השוכב עם בהמה – מקור שבסקילה
סקילה לשוכב + נשכב –
שוכב – ויקרא כ, טו – "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִתֵּן שְׁכׇבְתּוֹ בִּבְהֵמָה מוֹת יוּמָת וְאֶת־הַבְּהֵמָה תַּהֲרֹגוּ", ועושים גז"ש ממסית – "כִּי הָרֹג תַּהַרְגֶנּוּ… וּסְקַלְתּוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת" (דברים יג, י),
נשכב – כׇּל־שֹׁכֵב עִם־בְּהֵמָה מוֹת יוּמָת (שמות כב, יח) – אם אינו עניין לשוכב תנהו לנשכב.
אזהרה לשוכב + נשכב –
שוכב – ויקרא יח, כג – "וּבְכׇל־בְּהֵמָה לֹא־תִתֵּן שְׁכׇבְתְּךָ"
וגם הנשכב –
רי"ש –
- "וְלֹא־יִהְיֶה קָדֵשׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל" – מתייחס לנשכב (גור אריה)
נפק"מ – אם שכב ונשכב בהעלם אחד – חייב שתיים (אלו שני איסורים)
- אביי (בהמשך הגמרא) חולק:
"קדש" זה רק אם אדם בא עליו, לא בהמה
אלא המקור זה בשני שלבים:
- יש היקש בין שוכב לנשכב:
בפסוק של העונש לנשכב (שמות כב, יח – כׇּל־שֹׁכֵב עִם־בְּהֵמָה מוֹת יוּמָת) התורה כתבה את הנשכב בלשון שוכב – מכאן שיש היקש בין שוכב לנשכב. - נלמד מהשוכב לנשכב:
כיוון שלשוכב יש עונש ויש אזהרה (כיוון שלשוכב – ולומד מכאן גם את האזהרה,
שיש פה היקש בין נשכב לשוכב: כמו שלשוכב יש עונש ואזהרה (ויקרא יח, כג – "וּבְכׇל־בְּהֵמָה לֹא־תִתֵּן שְׁכׇבְתְּךָ"), גם לנשכב יש אזהרה.
נפק"מ – אם שכב ונשכב בהעלם אחד – חייב אחד (אותו לימוד)
ר"ע – דורשים "שְׁכׇבְתְּךָ" – "שְכּיבָתְךָ"
נפק"מ – אם שכב ונשכב בהעלם אחד – חייב אחד (זה אותו איסור)
ג. עוד נפקא מינות:
שילוב בין השניים – הנרבע לזכר ולבהמה בהעלם אחד – כאן זה מתהפך:
לר"ע – חייב שתיים (כל אחד נלמד ממקור אחר – לא תִשַכֵב, שְכּיבָתְךָ)
לרי"ש הראשון – חייב אחד, כי שניהם נלמדו מ"קדש".
לרי"ש לפי אביי – גם שתיים, כי לכל אחד מקור אחר (קדש, כׇּל־שֹׁכֵב עִם־בְּהֵמָה)
שילוב של ארבעת המקרים – עם שכב עם זכר ונשכב, ושכב עם בהמה ונשכב:
לר"ע 2 (בכל תחום זה אותו איסור, אז אחד לכל תחום)
לרי"ש חייב 3 –
לרי"ש הראשון (ר' אבהו) – הנרבע בשני המקרים אותו לימוד (קדש), והשוכב השני התחומים שני לימודים שונים.
לרי"ש לאביי – בבהמה השוכב והנשכב באותו איסור, ובזכר שני לימודים שונים.