{enclose sanhedrin_75.mp3}
להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן
סיכום הדף היומי, גמרא תלמוד בבלי סנהדרין עה
(עה. בתחילת פרק הנשרפין – עה: באמצע)
א. הנשרפים – 1. בת כהן שזינתה (לא הנושא שלנו). 2. אחת מ-9 הנשים שנפרט בסעיף הבא.
ב. שלוש קבוצות של נשים: קבוצה א – בתו (לא כתובה בפסוק) ונכדותיו (דרך בנו ודרך בתו) (נזכור שבפסוק כתוב "הנה"). קבוצה ב – בת אשתו ונכדות אשתו (דרך בתה ובנה) (נזכור שבפסוק כתוב "זימה" ו"הנה"). קבוצה ג – אם אשתו (מפורש שבשריפה) וסבותיה של אשתו (דרך אביה ודרך אמה, בפשטות לא כתובות בפסוק) (נזכור שבפסוק כתוב "זימה").
ג. בבא על חמותו, כתוב ששורפים "אתהן", למי הכוונה? ר' ישמעאל – חמותו, ר"ע – אביי – חמותו ואמה, רבא – חמותו – אך בתנאי שאשתו בחיים. יוצא: מניין ששורפים גם על אם חמותו – רי"ש לכו"ע ור"ע לפי רבא – דרשה שנראה בסעיף ה, ר"ע לפי אביי – "אתהן".
ד. ביאור המשנה – הבא על אישה ובתה – שורפים מהתורה. למי הכוונה? לאביי לר"ע – חמותו ואמה. לרבא – צריך לשנות המשנה ל"הבא על האישה שנשא את בתה" (בקיצור – חמותו). למה המשנה חוזרת שוב על הדין של חמותו והסבתות של האישה? לרבא – לשתי הסבתות, לאביי – לסבתא מצד האבא.
ה. מקור הדין של שלושת הקבוצות
בסיס – בחמותו – כתוב במפורש.
שלב א – לומדים גזירה שווה מחמותו לכל קבוצה ב (זימה).
שלב ב – לומדים גזירה שווה מקבוצה ב לקבוצה א (הנה).
שלב ג – לומדים גזירה שווה מקבוצה ב לקבוצה ג (לסבתות שלא למדנו בסעיף ג-ד), שכמו שבקבוצה ב יורדים עד דור 3 (נכדות) כך בקבוצה ג עולים עד דור שלישי (הסבתות).
6 Responses
התכוונתי החלוקה לשלוש קבוצות ולא החלקוה כמו שכתבתי
אני רוצה לחזק את דבריו של שמואל
החלקוה לשלוש קבוצות מאוד עזרה
תמיד שקראתי את זה בתורה הבנתי שיש פה איזשהו סדר אך לא הבנתי מה עד שמיעת השיעור
יישר כח!!
שיעור מדהים!!
ניסיתי ללמוד את הדף הזה אלף פעם ולא הבנתי שמעתי את השיעור פעם אחת וזה הבאיר לי הכל..ממש ממש תודה רבה לרב אורי!!!
תודה רבה , תזכו למצוות
שעור מצוין ,מהירות הדיבור גבוהה לעומת התרשימים היפים
האם יש פתרון? תתקף אוריתך ויתיישר חילך.
בסוף משפט מהיר לעצור (pause "), להתבונן כמה זמן שצריך בתרשים ולהמשיך