סיכום הדף, תלמוד בבלי סנהדרין דף ח
(ח. שליש תחתון – ח: באמצע)
א. זימון לבי"ד צריך להעשות בשם שלושת הדיינים, אא"כ זה יום הכינוס הקבוע שלהם.
ב. גם דיני קנסות דנים בשלושה דיינים סמוכים, וממילא- לא בשלושה הדיוטות וגם לא ביחיד מומחה לרבים.
ג. מוציא שם רע – במשנה – לר"מ – 3 דיינים (דיני ממונות), לרבנן ב-23 דיינים (כי זה תחום ששייך בו גם דיני נפשות).
[מבוא – יש שלושה סוגי תביעות במוציא שם רע: 1. בעל טוען שאשתו לא היתה בתולה ואין לו עדים שזינתה ורק בורה להפסידה את כתובתה (ממונות). 2. לבעל יש עדים שזינתה בין האירוסין לנישואין (ואז דינה בסקילה – נפשות). 3. אבי הנערה מזים את עדי הבעל ותובע מהבעל את הקנס (ממונות)].
שואלת הגמרא על רבנן – אז מה אם זה תחום שיש בו דיני נפשות?
בעקבות השאלה, נראה 8 הסברים למחלוקת (היום 2, מחר 6):
1. עולא – תביעה ממונית שיכולה להפוך לנפשות – מדובר במצב 1 (לרש"י), וכיוון שתביעת הממונות יכולה לגרור אחריה דיני נפשות (כייצא לעז עליה שזינתה ובסוף גם יגיעו עדים לכך) – מתחילים לרבנן ב-23. [מרגליות הים – הבעיה היא שאיננו רוצים שהב"י של 23 יתחיל עם דעה קדומה מהפסק של הבי"ד של ה-3, לכן כבר מההתחלה עושים 23].
2. רבא – דיון בנפשות שהפך לממונות – מדובר במצב 2 – הבעל כינס 23 כי טען שיש לו עדים, ובסוף אין לו, וכעת תובע רק להפסידה כתובתה, לרבנן משאירים את ה-23 משום כבוד בי"ד.
מקשים מבריית אשם מפורש שגם לרבנן בתביעה ממונית במוציא שם רע – מספיק שלושה דיינים, זה לכאורה כרבא ולא כעולא. תשובה – שם מדובר בתביעה של האבא (מצב 3) ולא של הבעל (מצב 1).
תגובה אחת
חוזר: סנהדרין ח – גמרא דף יומי
איך עושים כדי להדפיס את התרשים
הייתי רוצה לקחת אותו איתי לשיעור
תודה
-א