{enclose sanhedrin_82.mp3}
סיכום הדף היומי, סנהדרין פב
(פא: במשנה האמצעית – פב: שליש תחתון)
המשך – מקרים בהם לא ניתן לדן לפי הכללים הרגילים
א. ברוצח שלא ניתן להורגו, שמים בכיפה עד שמת (יש עדות אמת, אך לא מספיקה: 1. כל עד מחלון אחר. 2. לא קיבל על עצמן התראה. 3. הוכחש בבדיקות). רמב"ם מבאר שדווקא ברוצח כי מבטל ישובו של עולם.
בכיפה – תחילה מאכילים קצת לחם וומים, ואח"כ שעורים וכך נבקעת קריסו.
ב. 1. דין "קנאים פוגעין בו" (דווקא בשעת מעשה העבירה) – גונב קסוה מהמקדש, מקלל את הקב"ה ע"י קוסם, כהן שעובד בטומאה ובועל ארמית (בפרהסיא).
2. אם לא פגעו בו – נכרת.
3. ר' חייא ב"א – כאילו התחתן עם ע"ז.
[סיפור על ר' חייא ב"א שרואה את הגולגולת של יהויקים שלא יכולה להיקבר ושם בארון ואשתו שורפת, ולכן היה כתוב עליה "זאת ועוד אחרת"].
המשך – מקרים בהם לא ניתן לדן לפי הכללים הרגילים
א. ברוצח שלא ניתן להורגו, שמים בכיפה עד שמת (יש עדות אמת, אך לא מספיקה: 1. כל עד מחלון אחר. 2. לא קיבל על עצמן התראה. 3. הוכחש בבדיקות). רמב"ם מבאר שדווקא ברוצח כי מבטל ישובו של עולם.
בכיפה – תחילה מאכילים קצת לחם וומים, ואח"כ שעורים וכך נבקעת קריסו.
ב. 1. דין "קנאים פוגעין בו" (דווקא בשעת מעשה העבירה) – גונב קסוה מהמקדש, מקלל את הקב"ה ע"י קוסם, כהן שעובד בטומאה ובועל ארמית (בפרהסיא).
2. אם לא פגעו בו – נכרת.
3. ר' חייא ב"א – כאילו התחתן עם ע"ז.
[סיפור על ר' חייא ב"א שרואה את הגולגולת של יהויקים שלא יכולה להיקבר ושם בארון ואשתו שורפת, ולכן היה כתוב עליה "זאת ועוד אחרת"].
4. גזירת בית דין של חשמונאי – כעובר על נידה, שפחה, נושא גויה, אשת איש/זונה.
5. אם בא לשאול אם לפגוע בו – לא אומרים לו.
6. אם פגע בו אחרי מעשה – רוצח.
7. לבועל מותר להרוג את הקנאי (מדין רודף).
ג. דרשות על סיפור פנחס, זמרי וכזבי.
תגובה אחת
ישר כח!! תודה רבה!