לתרומת זכר למחצית השקל לאתר סיני ליחצו כאן
לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף
סיכום הגמרא, דף יומי סנהדרין פח
(פח. 4+ עד פט. במשנה)
חלק א – המשך מציאת כרת בתחומים בהם יש זקן ממרא
דִּבְרֵי – דברים שתלויים בדיבור: ערכין, חרמין, הקדשות
איך זה כרת –
בשלושתם יש מחלוקות האם דבר מסוים הוא הקדש,
אם הוא הקדש אז אם מישהו מעל בו חייב אשם,
ואז אם מישהו אכל את האשם בטומאת הגוף – חייב כרת.
ערכין – המעריך תינוק בן פחות מ30 יום,
חכמים – לא אמר כלום,
ר"מ – אין לו ערך אך יש לו דמים, ונותן דמיו – וממילא הכסף קדוש ומועלים בו ויכול להגיע לכרת כנ"ל.
חרמין –
ר"י ב"ב – סתם חרמין לבדק הבית, ומועלים בהם וכו'.
רבנן – לכהנים, ולא מועלים בהם.
הקדשות –
כמה אנשים צריך כדי לפדות מטלטלין הקדש –
ראב"י – עשרה, ואם פדה בפחות אינו פדוי ומועלים בו כנ"ל.
רבנן – שלושה, ואם פדה בשלושה פדוי ולא מועלים בו.
רִיבֹת – דברים שנובעים ממריבה: סוטה, עגלה ערופה, טהרת מצורע.
בשניים הראשונים זה נפקא מינה לקידושי אישה, וממילא נפק"מ לכרת:
סוטה –
ר"א – הקינוי בפני 2, הסתירה בפני 1 או עצמו.
ר' יהושע – גם הקינוי וגם הסתירה בפני 2.
אז אם נסתרה בפני 1, ולא רוצה לשתות –
ר"א – מאבדת כתובתה,
ר' יהושע – יש לה כתובה, ואם מכרה כתובתה לאחר והבעל מת – והקונה לקח את הכסף – זה אכן שלו, ואם קידש בזה אישה מקודשת.
(פח. באמצע)
עגלה ערופה –
מאיפה מודדים לעיר הקרובה –
ר"א – מטיבורו של הגוף, ר"ע – מחוטמו, ראב"י – מהצוואר,
ואם העיר הנכונה הביאה עגלה, ומישהו קידש בה אישה – אינה מקודשת, אך אם זאת לא העיר הנכונה – מקודשת.
אז אם מדדו מהמקום הלא נכון והביאו עגלה, ומישהו קידש בה –
טהרת מצורע –
אם למצורע ירדה הבוהן למשל אחרי שנצטרע, כך שא"א לשים את דם האשם על הבוהן, מה עושים –
ת"ק – אין לו טהרה לעולם,
ר"א ור"ש – יש לו טהרה (ר"א – נותן הדם על מקום האיבר, ר"ש – נותן על שמאל במקום ימין)
וזה נפק"מ לכרת – כי מתירים לו להיכנס למקדש ואילו לת"ק הוא טמא.
בִּשְׁעָרֶיךָ – לקט, שכחה ופאה ("ואכלו בשעריך" ( דברים כו)).
גם כאן הנפק"מ ממונית, וזה נפק"מ אם קידש אישה האם מקודשת, וזה כאמור נפק"מ לכרת.
לקט ושכחה –
ב"ה – שניים (שיבולים/עומרים, בהתאמה) הם לקט/שכחה, שלושה לא (ואם העני לקח ובהע"ב לקח בחזרה – זה של בעה"ב)
ב"ש – גם שלושה הם לקט, ואם בעה"ב לקח בחזרה זה גזל בידו ואינה מקודשת.
פיאה –
מצווה להפריש כבר בקמה (לפני הקציר), אבל אם לא אז עד מתי יכול –
רבנן – עד המירוח, אח"כ נפטר ואם העני בכ"ז יקח זה גזל ואם קידש אינה מקודשת.
רי"ש – אפילו אחרי שנעשתה עיסה, ואם יקח העני זה לא גזל ומקודשת.
(פח. רבע תחתון)
חלק ב – אופי המחלוקת בין הזקן לבי"ד
יש שני מקורות להלכות (מהחזק לחלש): מפי השמועה, כך הוא בעיני.
באיזה רמה כל אחד מהם טוען –
רב כהנא – דווקא שמקור הבי"ד חזק יותר,
אבל אם שניהם שווים או של הזקן חזק יותר – לא נהרג.
ר' אלעזר – גם כשהזקן חזק יותר או שווים,
כי גם אז המטרה היא שלא ירבו מחלוקות בישראל.
ראיות –
- ראיה של רב כהנא –
שלא הרגו את עקביא בן מהללאל אפילו שנחלק את הבי"ד בארבעה דברים (במסכת עדויות), כי שניהם היו באותה רמה (שמועה).
דחייה – שם לא הרגוהו כי לא הורה הלכה למעשה.
- ראיה לר' אלעזר –
משנתנו – "כך דרשתי וכך דרשו חברי" – והגמרא מבינה שהכוונה שהזקן חזק יותר (הוא מפי השמועה, הם מעיניהם), (ערוך לנר – מזה שהזקן הקדים את דבריו לדבריהם) – ונהרג.
דחייה – מדובר גם כשהם שווים או שהבי"ד חזקים.
- ראיה לר' אלעזר –
תא שמע – אם בי"ד רוצים למחול לזקן –
זעירא שמע מאנשי ירושלים – מוחלים,
חבריו שבדרום – לא מוחלים, כדי שלא ירבו מחלוקות – שזאת הסברא של ר' אלעזר!
(פח: 6:)
חלק ג – אגב: מחלוקות בישראל
תניא –
- בתחילה לא היו מחלוקות – כי מי שהיתה לו שאלה הלך לבי"ד שלו, ואם לא שמעו במסורת את ההלכה הלכו לבי"ד של העיר הסמוכה, בי"ד שבפתח הר הבית, העזרה, בי"ד הגדול בלשכת הגזית, ואם ה םלא שמעו – קבעו לפי הרוב.
אבל משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכן – רבו מחלוקות בישראל.
- בחרו את הדיינים מלמטה למעלה,
וצריך אדם שהוא חכם, שפל ברך, ודעת הבריות נוחה הימנו.
[ואגב – ענוותן ושפל ברך ולומד תורה תמיד ולא מחזיק טובה לעצמו, הוא בן העולם הבא].
(פח: שליש תחתון)
חלק ד – בין אם הורה למעשה לאחרים, ובין אם עשה בעצמו – חייב
ומקשים – אם עשה בעצמו דבר שמחייב מיתה (כמו שבת), אז חייב מיתה גם בלי שיוגדר כזקן ממרא?
תשובה – עדיין דין הזקן ממרא מוסיף חומרא:
- שלא צריך התראה
ומה אם מדובר במסית – שגם מסית עצמו לא צריך התראה?
- במסית עצמו נותנים לו לטעון טענה להגן על עצמו, ואילו בזקן לא.
חלק ה – המשך על איזה דין נחלק
תזכורת מאתמול:
ר"מ –
- מקל – דווקא שהתיר איסור כרת
- מחמיר – גם איסור שאינו מפורש בתורה אלא בחכמים.
ר"י –
- מחמיר – גם אם התיר איסור שאינו כרת
- מקל – דווקא איסור שעיקרו מפורש בתורה (והפרטים נלמדו ע"י חכמים, והזקן חלק על אותו פירוש).
ר"ש –
מחמיר כשני הצדדים:
1. מחמיר כר"י – שגם שאינו כרת,
2. ומחמיר כר"מ – שגם אם אינו מפורש כלל (אפילו דקדוק אחד).
משנתנו כר"י – שהעיקר מפורש, וחלק על הביאור, כמו בתפילין – שהוסיף בית חמישי.
ורב אושעיא – תפילין זאת הדוגמא היחידה (למצוות עשה) שהזקן ימות עליה.
והרי גם בארבעה מינים ו4 ציציות הזקן יכול להוסיף חמישי ולהתחייב?
תשובה – בלולב וציצית ממה נפשך –
אם זה חטיבה אחת (לולב צריך אגד, ציצית צריכה קשירה) – והוסיף את החמישי בתוך החטיבה, אז זה מקולקל מראש ופטור (כדי להתחייב צריך שיהיה "דבר" מתוקן שעליו הוסיף וקלקל).
[ואם היה אגוד/קשור, ואח"כ הוסיף?
במפרשים:
בלולב פטור – כי ברגע שהרים כדי להוסיף יצא יד"ח (משא"כ בתפילין שתמיד יש מצווה להניח תפילין.
בציצית פטור – כי אם פתח את הקשר כדי להוסיף עוד חוט, אז כשקושר זאת עשייה חדשה ויוצא שהיה מקולקל מההתחלה].
ואם זה לא חטיבה אחת (לולב לא צריך אגד, הציצית לא צריכה קשירה), אז גם אם הוסיף לא עשה כלום ופטור.
לעומת זאת בתפילין – זאת אכן חטיבה אחת, ובתהחלה היו תפילין כשרות של 4 בתים, ואז הדביק מבחוץ בית חמישי ופסלם, וחייב.[1]
[1] להשלים בהקלטה את תחילת השיעור (5 חלקים)