שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

סנהדרין פח – גמרא הדף היומי

לתרומת זכר למחצית השקל לאתר סיני ליחצו כאן

לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף

סיכום הגמרא, דף יומי סנהדרין פח

(פח. 4+ עד פט. במשנה)

חלק א – המשך מציאת כרת בתחומים בהם יש זקן ממרא

דִּבְרֵי – דברים שתלויים בדיבור: ערכין, חרמין, הקדשות

איך זה כרת –
בשלושתם יש מחלוקות האם דבר מסוים הוא הקדש,
אם הוא הקדש אז אם מישהו מעל בו חייב אשם,
ואז אם מישהו אכל את האשם בטומאת הגוף – חייב כרת.

ערכין – המעריך תינוק בן פחות מ30 יום,

חכמים – לא אמר כלום,
ר"מ – אין לו ערך אך יש לו דמים, ונותן דמיו – וממילא הכסף קדוש ומועלים בו ויכול להגיע לכרת כנ"ל.

חרמין

ר"י ב"ב – סתם חרמין לבדק הבית, ומועלים בהם וכו'.
רבנן – לכהנים, ולא מועלים בהם.

הקדשות

כמה אנשים צריך כדי לפדות מטלטלין הקדש –

ראב"י – עשרה, ואם פדה בפחות אינו פדוי ומועלים בו כנ"ל.
רבנן – שלושה, ואם פדה בשלושה פדוי ולא מועלים בו.
רִיבֹת – דברים שנובעים ממריבה: סוטה, עגלה ערופה, טהרת מצורע.

בשניים הראשונים זה נפקא מינה לקידושי אישה, וממילא נפק"מ לכרת:

סוטה

ר"א – הקינוי בפני 2, הסתירה בפני 1 או עצמו.
ר' יהושע – גם הקינוי וגם הסתירה בפני 2.
אז אם נסתרה בפני 1, ולא רוצה לשתות –

ר"א – מאבדת כתובתה,
ר' יהושע – יש לה כתובה, ואם מכרה כתובתה לאחר והבעל מת – והקונה לקח את הכסף – זה אכן שלו, ואם קידש בזה אישה מקודשת.

 

(פח. באמצע)

עגלה ערופה –

מאיפה מודדים לעיר הקרובה –
ר"א – מטיבורו של הגוף, ר"ע – מחוטמו, ראב"י – מהצוואר,
ואם העיר הנכונה הביאה עגלה, ומישהו קידש בה אישה – אינה מקודשת, אך אם זאת לא העיר הנכונה – מקודשת.

אז אם מדדו מהמקום הלא נכון והביאו עגלה, ומישהו קידש בה –

טהרת מצורע –

אם למצורע ירדה הבוהן למשל אחרי שנצטרע, כך שא"א לשים את דם האשם על הבוהן, מה עושים –

ת"ק – אין לו טהרה לעולם,
ר"א ור"ש – יש לו טהרה (ר"א – נותן הדם על מקום האיבר, ר"ש – נותן על שמאל במקום ימין)

וזה נפק"מ לכרת – כי מתירים לו להיכנס למקדש ואילו לת"ק הוא טמא.

 

בִּשְׁעָרֶיךָ – לקט, שכחה ופאה ("ואכלו בשעריך" ( דברים כו)).

גם כאן הנפק"מ ממונית, וזה נפק"מ אם קידש אישה האם מקודשת, וזה כאמור נפק"מ לכרת.

לקט ושכחה –

ב"ה – שניים (שיבולים/עומרים, בהתאמה) הם לקט/שכחה, שלושה לא (ואם העני לקח ובהע"ב לקח בחזרה – זה של בעה"ב)

ב"ש – גם שלושה הם לקט, ואם בעה"ב לקח בחזרה זה גזל בידו ואינה מקודשת.

פיאה

מצווה להפריש כבר בקמה (לפני הקציר), אבל אם לא אז עד מתי יכול –

רבנן – עד המירוח, אח"כ נפטר ואם העני בכ"ז יקח זה גזל ואם קידש אינה מקודשת.

רי"ש – אפילו אחרי שנעשתה עיסה, ואם יקח העני זה לא גזל ומקודשת.

 

(פח. רבע תחתון)

חלק ב – אופי המחלוקת בין הזקן לבי"ד

יש שני מקורות להלכות (מהחזק לחלש): מפי השמועה, כך הוא בעיני.

באיזה רמה כל אחד מהם טוען –

רב כהנא – דווקא שמקור הבי"ד חזק יותר,
אבל אם שניהם שווים או של הזקן חזק יותר – לא נהרג.

            ר' אלעזר גם כשהזקן חזק יותר או שווים,
כי גם אז המטרה היא שלא ירבו מחלוקות בישראל.

 

ראיות

  1. ראיה של רב כהנא
    שלא הרגו את עקביא בן מהללאל אפילו שנחלק את הבי"ד בארבעה דברים (במסכת עדויות), כי שניהם היו באותה רמה (שמועה).

דחייה – שם לא הרגוהו כי לא הורה הלכה למעשה.

  1. ראיה לר' אלעזר –
    משנתנו
    – "כך דרשתי וכך דרשו חברי" – והגמרא מבינה שהכוונה שהזקן חזק יותר (הוא מפי השמועה, הם מעיניהם), (ערוך לנר – מזה שהזקן הקדים את דבריו לדבריהם) – ונהרג.

דחייה – מדובר גם כשהם שווים או שהבי"ד חזקים.

  1. ראיה לר' אלעזר –
    תא שמע – אם בי"ד רוצים למחול לזקן –
    זעירא שמע מאנשי ירושלים – מוחלים,
    חבריו שבדרום – לא מוחלים, כדי שלא ירבו מחלוקות – שזאת הסברא של ר' אלעזר!

 

(פח: 6:)

חלק ג – אגב: מחלוקות בישראל

תניא –

  1. בתחילה לא היו מחלוקות – כי מי שהיתה לו שאלה הלך לבי"ד שלו, ואם לא שמעו במסורת את ההלכה הלכו לבי"ד של העיר הסמוכה, בי"ד שבפתח הר הבית, העזרה, בי"ד הגדול בלשכת הגזית, ואם ה םלא שמעו – קבעו לפי הרוב.

אבל משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכן – רבו מחלוקות בישראל.

  1. בחרו את הדיינים מלמטה למעלה,
    וצריך אדם שהוא חכם, שפל ברך, ודעת הבריות נוחה הימנו.

[ואגב – ענוותן ושפל ברך ולומד תורה תמיד ולא מחזיק טובה לעצמו, הוא בן העולם הבא].

 

(פח: שליש תחתון)

חלק ד – בין אם הורה למעשה לאחרים, ובין אם עשה בעצמו – חייב

ומקשים – אם עשה בעצמו דבר שמחייב מיתה (כמו שבת), אז חייב מיתה גם בלי שיוגדר כזקן ממרא?

תשובה – עדיין דין הזקן ממרא מוסיף חומרא:

  1. שלא צריך התראה

ומה אם מדובר במסית – שגם מסית עצמו לא צריך התראה?

  1. במסית עצמו נותנים לו לטעון טענה להגן על עצמו, ואילו בזקן לא.

 

חלק ה – המשך על איזה דין נחלק

תזכורת מאתמול:

ר"מ –

  1. מקל – דווקא שהתיר איסור כרת
  2. מחמיר – גם איסור שאינו מפורש בתורה אלא בחכמים.

ר"י –

  1. מחמיר – גם אם התיר איסור שאינו כרת
  2. מקל – דווקא איסור שעיקרו מפורש בתורה (והפרטים נלמדו ע"י חכמים, והזקן חלק על אותו פירוש).

ר"ש –

מחמיר כשני הצדדים:
1. מחמיר כר"י – שגם שאינו כרת,
2. ומחמיר כר"מ – שגם אם אינו מפורש כלל (אפילו דקדוק אחד).

 

משנתנו כר"י – שהעיקר מפורש, וחלק על הביאור, כמו בתפילין – שהוסיף בית חמישי.
ורב אושעיא – תפילין זאת הדוגמא היחידה (למצוות עשה) שהזקן ימות עליה.

והרי גם בארבעה מינים ו4 ציציות הזקן יכול להוסיף חמישי ולהתחייב?

תשובה – בלולב וציצית ממה נפשך –

אם זה חטיבה אחת (לולב צריך אגד, ציצית צריכה קשירה) – והוסיף את החמישי בתוך החטיבה, אז זה מקולקל מראש ופטור (כדי להתחייב צריך שיהיה "דבר" מתוקן שעליו הוסיף וקלקל).

[ואם היה אגוד/קשור, ואח"כ הוסיף?
במפרשים:
בלולב פטור – כי ברגע שהרים כדי להוסיף יצא יד"ח (משא"כ בתפילין שתמיד יש מצווה להניח תפילין.
בציצית פטור – כי אם פתח את הקשר כדי להוסיף עוד חוט, אז כשקושר זאת עשייה חדשה ויוצא שהיה מקולקל מההתחלה].

ואם זה לא חטיבה אחת (לולב לא צריך אגד, הציצית לא צריכה קשירה), אז גם אם הוסיף לא עשה כלום ופטור.

לעומת זאת בתפילין – זאת אכן חטיבה אחת, ובתהחלה היו תפילין כשרות של 4 בתים, ואז הדביק מבחוץ בית חמישי ופסלם, וחייב.[1]

[1] להשלים בהקלטה את תחילת השיעור (5 חלקים)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.