(זבחים קג: במשנה – קד: באמצע)
חלק א – המשך הזכאות בעור הקרבן
א. מחלוקת רבי ור"א בר"ש
דברים מוסכמים:
אם הקרבן נפסל אחרי זריקת הדם – מקבלים את העור.
אם נפסל אחרי זריקת הדם – אם העור מחובר – לא מקבלים.
המחלוקת:
הפסול קרה בין ההפשט לזריקה. האם ניתן לזרוק כשכבר הבשר פסול –
ר"א בר"ש – לא (ולכן לא יקבלו את העור), רבי – כן (ויקבלו את העור).
ב. תלייה במחלוקת ר"א ור' יהושע
ר"א – גם כשאין בשר – זורקים – כרבי.
ר' יהושע – בלי בשר לא זורקים – בפשטות כר"א בר"ש,
אך ניתן לומר שר' יהושע גם כרבי, ושבדיעבד אם זרקו – הדם לכהנים (בין אם הבשר נפסל, ובין אם נעלם לגמרי).
ג. תלייה בשתי המשניות:
המשנה הקודמת – הכל תלוי בזריקה – כר"א בר"ש. דחיית אביי – אולי כרבי, אך לא הזכירה הפשט כי אינו מצוי שייעשה לפני הזריקה.
משנתנו – תלוי גם בהפשט – כרבי. דחיית רבא – אולי כר"א בר"ש, והמשנה רק מכנה את הזריקה כ"הפשט" כי בדר"כ אחרי הזריקה מפשיטים.
ד. נמצא טריפה – מחלוקת ר' חנינא סגן הכהנים ורבנן
רבנן – לא מקבלים, כי נחשב כפסול שהיה לפני הזריקה וההפשט.
ר' חנינא – מקבלים את העור (נחשב כפסול שאחרי ההפשט), ולכן מימיו לא ראה עור שנפסל אחרי ההפשט ונשרף (ומוסיף ר"ע – גם בגבולין (בכור בע"מ שנמצא טריפה – הכהן עדיין מקבל את העור)).
חלק ב – מיקום שריפת החטאות הפנימיות שנפסלו
א. שלושת בתי הדשן –
בית הדשן שמחוץ לירושלים – לחטאות הנשרפות שלא נפסלו.
שאר הקרבנות שנפסלו – בבית הדשן שבעזרה.
חטאות הנשרפות שנפסלו –
אם נפסלו בשלב א – שורפים בעזרה, בשלב ב – בהר הבית.
מתי מתחיל שלב ב – רב נחמן – זריקת הדם, תני לוי – ביציאה בפועל מהעזרה.
ב. במשנה – שורפים בבירה.
מה זה הבירה – ר"ל – כל העזרה (שלב א), רי"ח – מקום בהר הבית (שלב ב).
תגובה אחת
מדוע הכוהנים היו חשודים בהטלת מום בבכורות הבהמה?
הכוהנים היו חשודים בהטלת מום בבכורות הבהמות, דבר שהצריך את לקיחת הבכורות לבדיקת מומחה. למה שכוהן ירצה להטיל מום בבהמה? הרב יעקב מסביר בתכנית 'סוגיות מהדף היומי'
http://orot.tv/Article.aspx?Id=262