שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים לד – גמרא דף יומי

סיכום הדף יומי, זבחים לד

(זבחים לד. שורה 11)

חלק א – המשך ענייני טומאה ומחלוקות רי"ח ור"ל

א. תזכורות:

ביאה במקצת – ר"ל – לוקה, רי"ח – לא לוקה.

טמא שנגע בקודש – ר"ל – לוקה, רי"ח – לא לוקה.

טמא שאכל קודש – אחרי זריקת הדם – יש כרת וכן לוקה (ר"ל – בכל קודש לא תגע, רי"ח – גז"ש לביאת מקדש בטומאה)

לפני זריקת הדם – אין כרת,

האם לוקה? ר"ל – לוקה ("בכל קודש לא תיגע")

            רי"ח – לא לוקה (הגז"ש רק על אחרי הזריקה).

 

א. טהור שאכל בשר טמא

אחרי זריקת הדם (ויקרא ז) – "יט – וְהַבָּשָׂר אֲשֶׁר-יִגַּע בְּכָל-טָמֵא לֹא יֵאָכֵל בָּאֵשׁ יִשָּׂרֵף וְהַבָּשָׂר כָּל-טָהוֹר יאכַל בָּשָׂר. כ –  וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תֹּאכַל בָּשָׂר מִזֶּבַח הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר לה' וְטֻמְאָתוֹ עָלָיו וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ".
לפני זריקת הדם – כאן לא נחלקו, אלא:

אביי – לכו"ע שלוקה (וְהַבָּשָׂר – לרבות עצים ולבנוה שנטמאו, וכן בשר לפני זריקה).

רבא – לכו"ע לא לוקה (היקש לכרת באדם טמא, שזה רק אחרי הזריקה).

    מה עם הדרשה שהביא אביי? שם קדשו בכלי שרת, למשל שחתה במחתה של קודש (אך בבשר – צריך שיקרבו מתיריו), ואז יש כרת על אכילתם כשהאיש טמא, ומלקות כשהם טמאים.

 

ג. המעלה איברי בהמה טמאה (כלב) על המזבח

עשה – "דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן-הַבְּהֵמָה מִן-הַבָּקָר וּמִן-הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת-קָרְבַּנְכֶם… אם עולה קרבנו מן הב

הבנה א – האם לוקין על לאו שבא מכלל עשה? ר"ל – לוקים, רי"ח – לא לוקים.

דחיית ר' ירמיה לר"ל – ברייתא – "אותה תאכלו" ולא הבא מכלל עשה – עשה (ולא לוקים).

אלא –

הבנה ב (ר' יעקב), בטמאה – לפי כולם רק עשה,

והמחלוקת בחיה טהורה (צבי) –

רי"ח – עשה (מהפסוק הנ"ל)

ר"ל – כלום (הפסוק למצווה. אמנם מודה שאסור טמאה ("רש"י מנחות ו. "ממשקה ישראל").

דחיית רבא לר"ל מברייתא – שלומדת מהחזרה של בקר וצאן – שלא רק שאין חיוב להביא אלא גם לא כשר (כרב האומר לתלמידו להביא רק חיטין, והביא גם שעורים).
תיובתא דר"ל, ויש איסור עשה (ולא לוקין).

 

חלק ב – פסולים שעבדו וניתן לתקן

א.האם זריקה פסולה עושה שיריים לשאר הדם ופוסלת?

הקדמה על שאריות הדם – הדין הרגיל – לא צריך לזרוק את כל הדם מהצואר והכלי, ומה שלא זרק:ו מהכלי – שיריים ונשפך ליסוד המזבח, ומצואר הבהמה – נשפך לאמת המים.

1. שואל ר"ל – אם פסול קיבל וזרק – האם מה שבצוואר נדחה וכבר אי אפשר לקבל שוב (כמו "שיריים") והכל פסול? (ראשונים – א. הדם שבכוס ודאי נדחה. ב. מחלוקת אם כשר קיבל ופסול זרק).

עונה רי"ח – לא עושה שיריים.

2.שואל ר"ל – אם זרקו דם פסול (שיצא), האם השאר שיריים? רי"ח – אותו דין כמו בפסול שזרק.

3. שואל אביי – מה דין שאר הכוסות שקיבלו בהם דם אך לא זרקו מהם? רבה: מחלוקת תנאים – רבנן – לאמת המים (כמו מהצוואר), ר"א בר"ש – ליסוד מזבח (כמו מהכוס ממנה זרקו). (מקור המחלוקת "ואת כל דמה" "ואת דמו").

 

ב. גם תהליך שנעשה לא טוב, ניתן לתקן

A. פעולות אחרי הקבלה: העברה לפסול/שמאל/כלי חול – ניתן לתקן. צריכותא – בכל אחד מהם יש סיבה להקל.

B. המשך המשנה – נשפך הדם – ניתן לאסוף ולזרוק. זרקו במקום שגוי – יקבלו שוב.

C. למה אין כאן בעיית דיחוי?

1. רב ירמיה – המשנה כחנן המצרי שאין דיחוי.

2. רב אשי – גם לר"י שיש דיחוי, כאן לא נדחה כי בידו לתקן (כמו שאמר ר"י שבפסח זרקו למזבח  דם מהרצפה).

3 Responses

    1. RE: המשך השיעור
      זה אכן עודכן אתמול (יום ג, אמנם יותר לקראת הערב). נסה לעשות ריענון חזק של המסך (ctrl + f5).

      1. RE: המשך השיעור
        אכן עודכן.
        ושוב תודה רבה לכם על המפעל הקדוש של הפצת תורה. אני מפיק מזה המון תועלת כשאני שומע בדרכים את הדף שלמדתי בבוקר. זה עוזר להטמיע את הלימוד בזמן קצר, ועוד יש תועלת רבה מהסיכום בסוף (אפשר לדעתי להוסיף גם סיכומי ביניים).
        יישר כוחכם ! ה' יעזור לכם להמשיך הלאה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.