סיכום הגמרא, דף יומי זבחים לז
(לו: תחילת פרק רביעי – לז: רבע תחתון)
א. המשנה – בשאר הקרבנות רק זריקת דם אחת מעכבת. בחטאת – ב"ה – אחת, ב"ש – שתיים.
מקור – ברייתא – "ודם זבחיך יישפך".
ב. והרי פסוק זה נצרך לדינים אחרים:
1. שגם בשאר הקרבנות (לא רק חטאת) – שיירי הדם נשפכים ליסוד.
תירוץ – הברייתא תלמד כרבי – ""והנשאר בדם יימצה".
2. שגם קרבן שצריך זריקה, בדיעבד אפשר שפיכה.
תירוץ – הברייתא כר"ע שלא מסכים לדין זה.
[מחלוקת ר"ש ור"ע – האם ברכה על פסח פוטרת את הזבח (חגיגת יד) – רי"ש פוטר, ור"ע לא. הגמרא בינה שהשאלה היא עד כמה הם דומים – לפי שניהם בפסח צריך שפיכה, ולרי"ש בחגיגה אפשר גם פיכה בדיעבד ולר"ע לא. בהמשך נדחה הבנה זו ברי"ש].
3. רי"ש – שגם מעשר ופסח טעונים שפיכה על המזבח.
[בבכור יש פסוק מפורש – (במדבר יח) – יז – אַךְ בְּכוֹר-שׁוֹר אוֹ בְכוֹר כֶּשֶׂב אוֹ בְכוֹר עֵז, לֹא תִפְדֶּה, קֹדֶשׁ הֵם: אֶת-דָּמָם תִּזְרֹק עַל-הַמִּזְבֵּחַ, וְאֶת-חֶלְבָּם תַּקְטִיר אִשֶּׁה לְרֵיחַ נִיחֹחַ, לה'. יח – וּבְשָׂרָם, יִהְיֶה-לָּך, כַּחֲזֵה הַתְּנוּפָה וּכְשׁוֹק הַיָּמִין, לְךָ יִהְיֶה].
תירוץ – מסכים לדין, אך לומד כרי"ס הגלילי מהפסוק בבכור מלשון הרבים של דמם.
ג. דיונים על השאלות והתשובות הנ"ל:
1. איך ר"ע למד גם שפיכה בפסח וגם שפיכה בדיעבד בשאר? תרי תנאי ואליבא דרי"ש.
2. "ובשרם יהי לך" – רי"ש – בוכורת, רי"ס הג' – על שני סוגי הבכורות (תם ובעל מון)
3. מניין שתמורת בכור מעשר ופסח לא קרבים? לרי"ס הגלילי – "קודש הם", וכולל גם מעשר ופסח. רי"ש – מעשר גז"ש מבכור, פסח – "פסח הוא"
ד. מניין ילמדו שאר הדעות את הדין במשנתנו (שבדיעבד מספיקה זריקה אחת)? מהמקור של ב"ה בחטאת (בדף הבא).