סיכום הדף היומי, גמרא זבחים לח
(זבחים לז: שליש תחתון – לח: באמצע)
א. המקור למספר ההזאות המעכב בקרבן חטאת
כתוב שלוש פעמים בפרשיות החטאת "קרנת" "קרנת" "קרנות" –
ב"ש – יש אם למקרא – 2+2+2 = 6 (4 למצווה ו-2 לעכב).
ב"ה, 3 שיטות:
A. יש אם למסורת – קרנת קרנת קרנות = 4 (1 לעכב ו-3 למצווה (ולא ייתכן שכולן למצווה, כי במה יתכפר)).
B. יש אם למקרא (6) ולמסורת (4), ועושים ממוצע = 5 (4 למצווה + 1 לעכב).
קושיות על הסבר זה ממקרים שוים בהם לא עושים ממוצע בים המקרא למסורת:
1. מספר פרשיות התפילין – "לטטפת" "לטטפת" לטטפות" – לכאורה צריך 5? שם נלמד כר"ע – טט=2, פת=2.
2. מספר הדפנות – "בסכת" "בסכת" "בסכות" – לכאורה צריך 5? אכן 5, אך מפחיתים 2 (1 למצווה ואחד לסכך).
3. ימי טומאה לנקבה – "שבעים" – ממוצע של 14 ו-70 = 42? תשובה – צריך להיות דומה לימי הנידה ("וטמאה שבעים כנידתה)
C. "וכפר עליו הכהן" 3X בפרשיות החטאת. כל פעם מורידה אחד, 1=4-3.
[הברייתא עצמה מביאה התלבטות האם לדמות חטאת לשאר הקרבנות בחוץ ש-1 מעכב, או לחטאות הפנימיות ש-4 זריקות מעכבות].
קושיות:
1. הרי "וכיפר" אינו מיותר? כן מיותר – "וכפר עליו הכהן ונסלח לו".
2. אולי הכוונה רק להוריד זריקות מ"מעל חוט הסיקרא" לתחתיו?
[בשאלה זו יש כמה שלבים:
a. אולי ירד לכלום למעלה (נקפוץ על 1 למעלה ו-3 למטה, תוס' – כיוון שהרוב למטה, אז אפשר גם הכל).
דחיות: 1. נוותר לגמרי על קרנות המזבח? כן. 2. אז צריך 4 "וכפר".
b. אז נרד לדרגה ש-1 למעלה ו-3 למטה?
לא מצינו שחלק למעלה וחלק למטה.
[קושיות על הנחה זו: 1. ההזאות כנגד הכפורת? הכל שם לאותו מקום (ורק כיוון היד משתנה). 2. ההזאות כנגד מזבח הזהב? הכל שם לגג המזבח.
ב. הנפקא מינות למחלוקת – מס' מעכב + פיגול
ולמה לא הוזכר בעדויות בקולי בית שמאי? כי מבינת המספר המעכב הם מחמירים, והקולא לפיגול זה רק נספח.
תגובה אחת
RE: זבחים לח – גמרא דף יומי
תודה ויישר כח
דפים לא קלים..