שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים מח – גמרא דף יומי

(מח. שורה 1 – מט. שליש עליון)

המקור לצפון בקרבנות השונים

[ביאור סדר הפרק –
הלמרות שהמקור לצפון בעולה, הפרק צתחיל בחטאת כי דרשה חביבה, ומתחיל בחטאות הפנימיות כי חביבות כי נכנסות פנימה].
א. קרבן עולה
בעולת צאן – (ויקרא א) "וְאִם-מִן-הַצֹּאן קָרְבָּנוֹ… וְשָׁחַט אֹתוֹ עַל יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ צָפֹנָה לפני ה'…".
בבן בקר – "וְאִם-מִן-הַצֹּאן…" – ו"ו מוסיף על עניין הראשון (בן בקר), וילמד עליון (בן בקר) מתחתון (צאן).
זה בהנחה לפי כולם מלמדים.
(רבע עליון)
ב. מאמר מוסגר – סוגיית "ילמד עליון מתחתון"
פרשיית אשם
(ויקרא ה) –
טו – אשם מעילות –  "נֶפֶשׁ כִּי-תִמְעֹל מַעַל וְחָטְאָה בִּשְׁגָגָה מִקָּדְשֵׁי ה', וְהֵבִיא אֶת-אֲשָׁמוֹ לַה' אַיִל תָּמִים מִן-הַצֹּאן בְּעֶרְכְּךָ כֶּסֶף-שְׁקָלִים בְּשֶׁקֶל-הַקֹּדֶשׁ לְאָשָׁם…
יז – אשם תלוי (מסופק אם חטאבחטא שמחייב חטאת) – "וְאִם-נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וְעָשְׂתָה אַחַת מִכָּל-מִצְו‍ֹת ה' אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה, וְלֹא-יָדַע וְאָשֵׁם וְנָשָׂא עֲו‍ֹנוֹ. וְהֵבִיא אַיִל תָּמִים מִן-הַצֹּאן, בְּעֶרְכְּךָ לְאָשָׁם אֶל-הַכֹּהֵן".
האם בספק מעילה יש בינתיים קרבן אשם תלוי?
ר"ע – כן, רבנן – לא.
מקור המחלוקת
ר"ע – היקש (למידין – ילמד עליון מתחתון).
רבנן –
1. לא למדין.
2. רב פפא – רבנן מסכימים שלמדין, אלא ש: A. גזירה שווה לחטאת ("מצות")- אשם תלוי זה רק על מה שבודאי מביא חטאת (דבר שזדונו כרת).
+ B1. הגזירה שווה לחטאת > היקש למעילות (או ( B2. – היקש>גז"ש, אלא שההיקש כבר תפוס שגם באשם תלוי צריך שווי שני כסף) .
ור"ע – חולק על אחת ההנחות:
A. לומד דין אחר מהגזירה שווה – דווקא חטא שבודאי יש לו קרבן קבוע (לאפוקי חטאי עולה ויורד כטומאת מקדש).
דחייה – רבנן – אין גז"ש למחצה (ותלמד גם לגבי זדונו כרת), וסביר שגם לר"ע אין!
B1. מסכים לגז"ש, אלא ש – היקש> גז"שויוצר גז"ש למחצה.
B2 – לומד שני שקלים ממקור אחר ("זאת תורת האשם, בערכך, איל (בשפחה חרופה)).
 
ג. חטאת
A. יש ארבעה פסוקים שקושרים את מיקום החטאת למיקום העולה:
1. בשעיר הנשיא – "…וְשָׁחַט אֹתוֹ בִּמְקוֹם אֲשֶׁר-יִשְׁחַט אֶת-הָעֹלָה" (ד, כד)
2. בשעירת יחיד – "…וְשָׁחַט אֶת-הַחַטָּאת בִּמְקוֹם הָעֹלָה" (ד, כט).
3. בכבשת יחיד – "…וְשָׁחַט אֹתָהּ לְחַטָּאת בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁחַט אֶת-הָעֹלָה" (ד, לג).
4. בפסוק כללי על החטאת – "…זֹאת תּוֹרַת הַחַטָּאת, בִּמְקוֹם אֲשֶׁר תִּשָּׁחֵט הָעֹלָה תִּשָּׁחֵט הַחַטָּאת…" (ו, יח).
שלב א – שחיטה למצווה –
פסוק 2 (שעירת יחיד). קבלה – פסוק אח"כ (לפי רש"י) – "ולקח הכהן מדמה" – באותו מקום של השחיטה. עמידת המקבל – "ולקח"= יקח לו (את עצמו).
שלב ב – לעכב (ברייתא) –
למצווה – פסוק 4.
פסוק 1 – לכאורה דווקא שעיר הנשיא ("אותו") למצווה, קמ"ל פסוק 2 – כל החטאות למצווה.
לעכב – פסוק 3.
 
B. מה ממעט "אותו" בשעיר הנשיא? (מה לא צריך צפון?) (בכל האפשרויות (חוץ מ-2) אכן יש ברייתא שכך לומדת מ"אותו")
1. שעיר נחשון.
למה שנחשוב שצריך?
a. בחטאת הנשיא "וסמך ידו על ראש השעיר" (במקום "ראשו") בה לרבות: ר"י – חטאת נחשון, ר"ש – שעיר ע"ז.
דחייה – 1. רבינא – רק לר"י יש הו"א.  2. מר זוטרא – אפילו לר"י אין הו"א (למאי דאתרבי אתרבי).
b. אולי בניין אבמחטאת נשיא? דחייה – אין בניין אב (מחטאת דורות לחטאת נחשון), ולראיה- שאחרת לא צריך לרבות לגבי סמיכה.
2.a. שהאדם השוחט לא צריך לעמוד בצפון
דחייה – יש מקור אחר (ברייתא) – "ושחט אותו על ירך המזבח צפונה" (בעולה)
b. שבקבלה כן צריך עמידה בצפון – וחולק על המקור דלעיל ("ולקח" – ג,A שלב א)
3. בן עוף לא צריך צפון
למה שנחשוב שצריך?
דתניא – קל וחומר מצאן (עוף>צאן, שצריך כהן למליקתו).
דחייה – צאן>עוף – שחיטתו בכלי.
4. שפסח לא צריך צפון
למה שנחשוב שכן?
דתניא – 1. קל וחומר מעולה (פסח>עולה – שזמנו קבוע).
דחייה – עולה>פסח (שעולה כליל).
2. נצרף את חטאת.
דחייה – חטאת מכפרת על חייבי כרת.
3. נצרף את אשם.
דחייה – כולם קודשי קדשים.
 
ד. עולה
למדנו לכתחילה לשחיטה וקבלה (לא ברור מאיפה למדנו קבלה (א.ב)),
רב אדא בר אהבה –
A. רב אדא בר אהבה –
a. הרי העיכוב בחטאת נלמד מעולה, קל וחומר שבעולה צפון מעכב!
דחייה – חטאת חמורה שמכפרת על חייבי כריתות.
b. לא ייתכן שהטפל חמור מהעיקר.
מר זוטרא – הרי יש מקרים בהם הטפל חמור:
1. מעשר שנטמא בירושלים נפדה, ולקוח במעשר לא. דחייה – זה נובע מקלותו (הקדושה פחות חזקה).
2. תמורה חלה על בעל מון וקדושה ראשונית לא. דחייה – התמורה חזקה כי באה מכוח קדושה קיימת.
3. פסח לא טעון תנופה ונסכים, ומותרו כן. דחייה – כי זה כבר לא פסח אלא שלמים.
B. אב"ע – "ושחט את החטאת במקום העולה" – במקומה תהא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.