להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת זבחים לחץ כאן
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
סיכום הגמרא, שיעור דף יומי זבחים נב
(נב. שורה 7 – נב: במשנה)
האם שפיכת שיירי הדם מעכבת בחטאות הפנימיות?
א. במשנה – לא מעכבת.
ב-ג. דעת רי"ש
A. רי"ש ור"ע למדו קל וחומר משיירי הדם לזריקת הדם – שצריכים להיות מעל פינות עם יסוד.
הניסוח של הקל וחומר לגבי שיירי הדם – רי"ש – לא מכפרים, ר"ע – לא מכפרים ולא באים לכפר.
ההוספה של ר"ע – שהשיירים לא מעכבים (ויוצא שלרי"ש כן מעכבים)
באלו שיריים לרי"ש מעכבים?
רב אדא ב"א – בשיריים של חטאות פנימיות.
רב פפא – בחטאת העוף [אמנם בהמשך רואים שיש אומרים ברי"ש שגם בזה לא מעכב], אך בשיריים רגילות – לפי כולם לא מעכבים – גם לרי"ש.
B. ראיה לרב פפא –
ברייתא לגבי פר יו"כ ופר הכהן משיח,
לגבי שניהם יש שני מקורות שמהם לומדים שצריך לשפוך:
בפר יו"כ – 1. "הפר" (בפר הכהן). 2. קל וחומר מפר הכהן.
בפר הכהן – 1. הפסוק המפורש. 2. קל וחומר מחטאת רגילה.
ומניין שלא מעכב?
ביו"כ – "וכילה מיכפר את הקודש".
בפר הכהן – "ישפוך" במקום "ושפך".
ד. רמי בר חמא
הברייתא לומדת מ"אותה" שאם זרקו בחטאת למטה במקום למעלה – פסול.
1. מה ההוה אמינא שיהיה כשר? כמו שבדיעבד מספיקה זריקה אחת.
2. ניתן ללמוד מסברא:
a. כמו שבדם של שאר הקרבנות אם זרקו למעלה פסול.
דחייה – בחטאת יש לו שייכות ללמטה – כיון ששייריו נשפכים ליסוד.
b. כמו שבחטאות החיצוניות שנזרקו בחוץ שפסולות, אפילו ששופכים את שייריהם על היסוד בחוץ.
דחייה – בחטאות הפנימיות "אין המזבח ממרקן".
מה הכוונה –
1. רמי בר חמא – ששפיכת השיריים מעכבת. דוחה רבא – אם כן, כל שכן שבחטאות החיצוניות יהיה פסול אם זרקו למטה (שאין חובת שיריים).
2. רבא – שבפנימיות צריך לזרוק גם על הפרוכת.
ו. המשנה בקי: – ר' נחמיה – גם הקרבת שיירי הדם בחוץ מחייבת כרת.
רי"ח – ר' נחמיה סובר שהשיריים מעכבים.
ה. ברייתא – "וכילה מכפר את הקודש".
A. ר"ע – אם כיפר (זריקות) – אז כילה. ר"י – אם כילה – כיפר.
ונחלקו ר' יהושע בן לוי ורי"ח בר"י –
1. אם כילה את הזריקות. וגם לדעתו השיריים לא מעכבים.
2. אם כילה את הכל – כולל שפיכת השיריים – ואז שפיכת השיריים מעכבת.
B. ר' יהושע בן לוי – לפי מי שסובר שהשיריים מעכבים, אם נשפך דם פר יו"כ לפני השפיכה – צריך לשחוט עוד פר.
ולכאורה – מכאן שריב"ל סובר שר"י סובר שהשיריים מעכבים.
דחייה – ריב"ל סבור שיש דעה כזאת, אך זה לאו דווקא ר"י.