להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת זבחים לחץ כאן
להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן
(סב. שורה 2 ברחבות – סג. במשנה)
(סג. במשנה למעלה – סד. שורה 3)
חלק א – דיני הקרבת המנחה
הקדמה על קרבן מנחה – תמיד קודש קודשים, ואכן הנשאר רק לכהנים זכרים בעזרה ליום ולילה. אך הקמיצה כמו בקדשים קלים – בכל העזרה.
א. האם ניתן לקמוץ בתוך ההיכל?
ר' אלעזר – כשירה. מקור – שני הבזיכין שנלקחים מלחם הפנים.
מקשה רב ירמיה מברייתא – "והביאה אל בני אהרן הכהנים, וקמץ משם מלוא קומצו…", מהמקום בו עמד הזר. והרי זר אסור בהיכל (ובן בתירא דורש אחרת).
תירוץ (רב ירמיה/רבי יעקב) – הברייתא לא באה לאפוקי מההיכל, אלא לרבות שאפשר בכל העזרה.
מה היינו חושבים?
1. רק בצפון.
[הו"א – בניין אב מעולה.(פירכא – עולה כליל. אז נצרף את חטאת (פירכא – מכפרת) ואשם (פירכא כללית – מיני דמים).
2. רק בקרן דרומית מערבית
["והגישה אל המזבח" (ויקרא ב), "והרים ממנו בקומצו" (שם ו). לכאורה באותו מקום, לכן צריך "וקמץ משם"].
אגב- (מתחת לאמצע)
ב. האם ניתן לשחוט שלמים בהיכל? (בקדשי קדשים אין שאלה, כי צריך צפון).
רי"ח – כשר. מקור – "ושחטו פתח אוהל מועד", לא יהא טפל חמור מהעיקר.
מיתיבי – רי"ח בן בתירא צריך פסוק להתיר אכילת ק"ק בהיכל, וקשה למה לא למד מ"בחצר אוהל מועד יאכלוה" + לא יהא טפל חמור מהעיקר.
תירוץ – לגבי שחיטה – אומרים, לגבי אכילה – לא.
חלק ב – חטאת העוף
עושים את חטאת העוף בצפון.
א. מקור – היקש למנחה (שמגישים אותה לפינה הדרומית-מערבית).
המקור במנחה – ת"ק – שילוב של "לפני ה'" (מערב) ו"אל פני המזבח" (דרום).
(ור"א חולק וסובר שמגישים לדרום, כי המזבח בצפון וכך גם זה מול פתח ההיכל).
ב. A. הסיוג במשנה (לפי רב אשי) – את המליקה בדיעבד אפשר בפינה אחרת.
B. מזים על חצי תחתון, אך מיצוי בדיעבד אפשר גם בחצי עליון, כיוון שבדיעבד לא צריך כלל.
תגובה אחת
תודה רבה!
שלום הרב אורי
אתה בנאדם תותח אני מקפיד בגללך ובזכותך כבר שנה (ואני מוכרח להגיד שממש אין לי הרבה זמן פנוי ) בתוך הדף היומי . ההשקעה והנכונות שלך לתרום למען לימוד התורה נבטים מבין השורות וההתמדה אפילו בשמחותיך שלך . אל תפסיק לעשות ולקדם אותנו.
תלמידיך שלך