שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים עד – שיעור דף יומי

סיכום הגמרא, זבחים עד

(עד. שורה 4 – עד: שליש תחתון)

תזכורות

A. מהתורה – בטל ברוב. מדרבנןחשוב לא בטל, וגם נחשב קבוע (ולכן גם אין כל דפריש).

בדיעבד – עקרונית אפשר להתיר, אלא שבקרבנות יש דין "דיחוי".

(וראינו משנה בדף עז. לגבי עירוב של ראשי עולה בעלת מום עם ראשים כשרים – אם אחד עלה, לר"א – תולין שזה האסור, ואפשר להעלות השאר, חכמים – א"א להעלות השאר).

B. נראה שלושה נושאים:
1.
תולין. 2. ביטול חשיבות. 3. חשוב בתערובת של ספ"ס.

 

א. עוד על ההיתר של "תולין"

A. (עמוד א) רב נחמן-רב – תולין (לגבי טבעת ע"ז שהתערבה בטבעות מותרות (שמהתורה בטלה אך מרבנן לא – כי היא דבר חשוב), ואחת נפלה לים, תולין והשאר מותרות).

קשה ממשנתנו – שם לא תולין (כי אם תולין, אחרי שבהמה אחת מתה, אפשר לתלות שהיא האסורה ולהתיר את כל השאר (ראשונים – כשלא הורגים ישירות אלא מתות מעצמם בכיפה)).

תשובה – זו מחלוקת תנאים: משנתנו – לא תולין, ר"א (משנה עז.) – כן תולין.

(והגבלה נוספת – ר"א התיר רק שניים שניים (שבזה מוסיף ספק נוסף – כי בכל זוג ודאי יש אחד מותר), ולזה גם ר"נ התכוון).

B. (תחילת עמוד ב) ר"ל – תולין – חבית יין (=חשוב לפי כולם (עב:)) – שהתערבה ב100, ונפלה אחת לים, תולין שהיא האסורה והשאר מותרות.
1. למה צריך גם את ר"נ וגם את ר"ל?
אולי ר"נ – דווקא בע"ז שאין לה מתירין, אך בתרומה – שימכור לכהן.
אולי ר"ל – דווקא בחבית שכולם יודעים שנפלה ויבינו למה התרנו, אך אולי בטבעת נחמיר.

2. האם באמת ר"ל התיר דווקא חבית (שרואים שנפלה)?
רבה – דווקא חבית (אך לא תאנה), רב יוסף – אפילו תאנה (אנשים יבינו שנפלה תאנה, כמו שמבינים שתאנה אחת אסרה את התערובת).

 

ב. רב – טבעת של ע"ז (="חשוב")
A. שהתערבה ב-100, והתחלקו לשתי קבוצות – 60 ו-40. שתי הבנות במקרה ובדין:

1. טבעת שפרשה מה-40 והתערבה בערימה נוספת -מותרת, מה-60 אסורה.
דחייה – אם ההיתר מצד "כל דפריש" – אז גם ב-60 – הרי פרשה מה-60 וצריך שיהיה מותר.
אלא – כאן אין היתר "כל דפריש" (למה? נניח שהיא נפלה משם לעינינו, ובזה לא אומרים כל דפריש כשהיה "קבוע" (על פי שיטת תוס')).

2. כל הארבעים התערבו בטבעות נוספות –
רבמותרות (לא בגלל כל דפריש, אלא ספק ספיקא: 1. שמא האיסור ב-60. 2. כל טבעת בערימה השנייה מסופקת). ודבר חשוב בטל בספק ספיקא.
שמואל – אסורות (בע"ז – גם ספק ספיקא אסור).

B. דיון על ספק ספיקא בע"ז
מיתיבי
(קשה לשמואל) – ספק ע"ז – אסורה, אך ספק ספיקא – מותרת! – כיצד – כוס ע"ז שנפל לכוסות – אסורים (כוס=חשוב), יצא משם כוס לערימה חדשה  (ומשם לעוד ערימה, לרוה"ר לא הכרחי) – מותרים כי זה ספ"ס.

תשובה – זו מחלוקת תנאים, ושמואל סובר כר"י:

כר"י – דתניא – רימון באדן (=חשוב לפי כולם (עב:)) – נפל לרוב , ומשם אחד לרוב אחר –
ר"י – הרוב השני אסור (ספיק ספיקא אסור), ר"ש – הרוב השני מותר.

ר"י – מחמיר ברימון, ודאי יחמיר בע"ז.
ר"ש – מקל ברימון, ומקל בע"ז (כי אחרת – מי אמר את הברייתא של כוס שהתירה בספ"ס בע"ז).
(שמואל כר"י, אך חלקית (כי ר"י מחמיר בכל האיסורים)).
[אמר מר – כר"ש התיר, התיר גם כשהערימה השנייה היתה שלושה. למה לא שניים? 1. אכן גם שניים (שלושה = שניים והוא). 2. כר"א – (רש"י פירוש 1 – בסוגיא א, שגם כשמקלים, צריך למכור בזוגות. פירוש 2 – הכוונה לתנא נוסף ששמואל יכול לסבור כמותו].

 

ג. ביטול חשיבות החבית הסתומה של תרומה שנפלה בין 100 חביות:

a. האם יכול לפתוח אחת החביות ולבטל חשיבותה?
ר"א – כן
(אך כדי שלא יגזול התרומה, יתן 1 מ101 לכהן (="כדי דימועה"),
ר"נ – רק אם נפתחה מעצמה (רא"ש – "אין מבטלים איסור לכתחילה").
b. ר' אושיעא – נפתחו רוב החביות מעצמן – שותה רק מהן, ולא אומרים שהאיסור ברוב ובטל גם מהסתומות.
c. (אגב, מחלוקת תנאים דומה בגיטין (נד:) – אם נפתחו – ר"י – אסורות, רי"ס ור"ש – בשוגג מותר במזיד אסורות).

5 Responses

  1. רישום
    נסיתי להרשם ולא עלה בידי -מדוע?
    אני אוהב מאוד את התרשים- יישר כוח על כך-!!
    אך, תמיד בהדפסה יוצא כתוב בקטן מאוד וכן כול הכתוב ברוחב לא ניתן להדפיס את כול הנתונים,
    אנא – עזרו לי
    בברכה
    חיים

  2. RE: זבחים עד – שיעור דף יומי
    מודה על הטובה.
    אני יותר משמח שיש את האתר סיני, נהנה ולומד כל פעם מחדש מהתרשימים וההסברים היפים. חזק ואמץ.

  3. תודה רבה יישר כח
    היו דפים לא קלים שישי שבת
    אני מחכה לשמוע את הסיכום שכע"ה יעזור להבין
    תודה

  4. יישר כח
    לרב אורי יישר כוח
    פרסום בכל יום של הדף העתידי של מחר פשוט תענוג מעבר לתענוג הצרוף של ההסברים בגוף הדפים מידי יום
    שוב יישר כוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.