קדימות בקרבנות
(פט. בתחילת הפרק – פט: 9 שורות מלמטה)
שני סוגי קדימויות: 1. תדירות. 2. קדושה.
חלק א – כל התדיר קודם
א. משנה
הכלל – כל התדיר קודם – תמידין>מוספי שבת>מוספי ר"ח>מוספי חגים
מקור במשנה – (במדבר כח, כג-כד) – "כג מִלְּבַד עֹלַת הַבֹּקֶר אֲשֶׁר לְעֹלַת הַתָּמִיד תַּעֲשׂוּ אֶת-אֵלֶּה. כד כָּאֵלֶּה תַּעֲשׂוּ לַיּוֹם שִׁבְעַת יָמִים לֶחֶם אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַה' עַל-עוֹלַת הַתָּמִיד יֵעָשֶׂה וְנִסְכּוֹ." (תמיד>פסח).
ב. גמרא
במשנה יש מקור לתמיד>פסח (תדיר>לא תדיר),
אבל מניין שגם ר"ח>פסח (לא תדיר>עוד יותר לא תדיר)?
1. ר' אילעא – "כאלה תעשו ליום" – שמוספי כל הפסח כמו של היום הראשון, כולל בשבת חוה"מ – שמוסף שבת>מוסף פסח.
דחייה – הפסוק נצרך לגופו.
[ניסיון הצלה – היה ניתן להיכתב "אלה תעשו…".
דחייה – 1. א"כ היה מובן שאחד בכל יום כבש אחד. דחיית הדחייה – כתוב "ליום". 2. אלה תעשו – הכוונה ליום הראשון (לנאמר בפסוק הקודם), לכן כתוב "כאלה…". וממילא הפסוק נצרך לגופו].
2. כאלה תעשו – שכל העשיות שוות.
3. אביי – מהפסוק הראשון – מהתוספת של "אשר לעולת התמיד" – ללמד שהעיקרון הוא שהיא תדירה יותר.
חלק ב – כל המקודש קודם
משנה
העיקרון – כל המקודש מחברו קודם.
דוגמאות:
בזבחים:
חלקים שונים:
1. דם חטאת > דם עולה (חטאת מכפרת)
(גם לפני השחיטה – חטאת>עולה (ר" קורקוס)).
2. אימורי עולה>אימורי חטאת (עולה כליל).
קדימות כללית בזבחים:
3. חטאת>אשם (4 מתנות + יסוד מפורש. בגמרא נבאר שהכוונה לאימורי חטאת>אימורי אשם).
4. אשם>תודה, נזיר (קודש קדשים)
5. תודה ואיל נזיר>שלמים (נאכלים ליום אחד ולא יומיים, + לחם)
6. שלמים>בכור (2 שהם ארבע (בכור רק אחד), נסכים חזה ושוק).
7. בכור>מעשר בהמה (קדושתו מהרחםפ, נאכל לכהנים).
סוגי קרבנות שונים
8. מעשר>עופות (זבח, אפילו שהן עולה וחטאת + יש בו דם ואימורים (לחטאת העוף – רק הדם למזבח)).
9. עופות>מנחות (מיני דמים).
בתוך המנחות והעופות
10. מנחת חוטא>מנחת נדבה (באה לכפר)
11. חטאת העוף>עולת העוף (כנ"ל).
עמוד ב
גמרא
א. מקור
A. (אחרונים – עצם הכלל שהקדוש קודם – מסברא. כאן הגמרא שואלת על החלוקה הפנימית לדם ואיברים).
ת"ר –
במדבר ח – ו קַח אֶת-הַלְוִיִּם מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְטִהַרְתָּ אֹתָם. ח וְלָקְחוּ פַּר בֶּן-בָּקָר וּמִנְחָתוֹ סֹלֶת בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן וּפַר-שֵׁנִי בֶן-בָּקָר תִּקַּח לְחַטָּאת. יב וְהַלְוִיִּם יִסְמְכוּ אֶת-יְדֵיהֶם עַל רֹאשׁ הַפָּרִים וַעֲשֵׂה אֶת-הָאֶחָד חַטָּאת וְאֶת-הָאֶחָד עֹלָה לה' לְכַפֵּר עַל-הַלְוִיִּם.
מצד אחד – וַעֲשֵׂה אֶת-הָאֶחָד חַטָּאת וְאֶת-הָאֶחָד עֹלָה – חטאת>עולה – בדם (ובעשייה הכללית).
אך מצד שני – וּפַר-שֵׁנִי בֶן-בָּקָר תִּקַּח לְחַטָּאת – עולה>חטאת – באימורים.
B. ולמה לא מסתפקים בחטאת רגילה בזריקה הראשונה (הרי השאר לא מעכבות (לח.)).
תשובות –
1. הרי חטאת הלויים כלל לא באה על חטא, ובכ"ז קודמת, אז גם בשאר הזריקות של חטאות רגילות.
2. במערבא – הואיל והתחיל גומר.
ב. שאלות שונות על שילובים שונים של המקרים במשנה
1. שני החזקים בעולה וחטאת: דם חטאת (מרצה) – איברי עולה (כליל)?
2. שני החלשים בעולה וחטאת: אימורי חטאת (לא כליל) – דם עולה (לא מכפר)?
3. דם עולה – דם אשם?
אמנם דם האשם מכפר, אך חלש מדם החטאת (1. לא על כרת. 2. שתיים שהן ארבע).
ראיות:
a. דם עולה>דם אשם: במשנה כתוב דם חטאת>דם עולה, ואם גם דם אשם, היו כותבים דם אשם.
דחיית הראיה – המשנה רצתה לדבר על עולה וחטאת גם לגבי אימורים (ולא רצתה לחדש לגבי אימורי אשם, כי אז לא היינו יודעי לגבי אימורי חטאת).
b. דם אשם>דם עולה: כתוב במשנה – חטאת>אשם. משמע – עולה לא קודמת לאשם. ולכאורה הכוונה לדם.
דחיית הראיה – הכוונה לאימורים (אימורי חטאת>אימורי אשם, וכל שכן שאימורי עולה>אימורי אשם).
ולגבי דם, מן הסתם – דם חטאת>דם אשם, אך זה לא כתוב במשנה.
4. תודה – איל נזיר? (תודה – 4 סוגי לחמים ובאיל נזיר 2, איל נזיר בא עם עולה וחטאת)
תשובה – ברייתא – תודה קודמת.
ג. שאלות על הסברות במשנה
| חטאת 1 | עולה 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 (צ.) | 10 | 11 | ||
| דם | אימורים | דם | אימורים | אשם | תודה ואיל נזיר | שלמים | בכור | מעשר | עופות | מנחות | מנחת חוטא | מנחת נדבה |
חוזק ביחס למי שאחריו | מכפר, 4 נתינות |
|
| כליל | קדש קודשים | נאכלים ליום 1 + לחם | 2 שהן 4 + נסכים חזה ושוק | קדשו מרחם + לכהנים | זבח + דם ואימורים למזבח | מיני דמים |
| מכפרת |
|
חוזק ביחס למי שלפניו |
|
|
|
| קיצבה | לחם | בציבור (כבשי עצרת) | קדושתו מרחם | מקדש 9 ו-11. | קדשי קדשים | גם בציבור |
| שמן ולבונה |
3 Responses
לשון הרש"ש
"א"ק שיהו כל העשיות שוות. פי' משום דתעשו ע"כ הוה קאי גם על שבעת הימים".
לענ"ד "תעשו" זה המשך של התירוץ השני
לפי הבנתי בדברי הרב אורי, הרב בדף פ"ט עמוד א' הסביר שהמילה "תעשו" זה תירוץ שני (ואביי נותן תירוץ שלישי למקור התדירות) והתירוץ הוא ש"תעשו" מלמד את הרעיון של תדירות שכמו שביום הראשון יש את המושג של תדירות – כך בשאר הימים. לענ"ד הרעיון קצת שונה (סימוכין לדבר גם בפירוש ה"מתיבתא") שהשאלה הייתה שבלי ה"כ" — "שאר יומי לא ידענא כמה" והמילה "תעשו" פוטרת את הבעיה הזאת כשהיא משווה בין הימים כך שהאות "כ" מיותרת שוב ויכולה לשמש כמקור ללימוד של תדירות — והתירוץ של אביי הוא תירוץ שני ולא שלישי
צודק, תודה
הרש"ש מביא את שני ההסברים (כך ראיתי בשוטנשטיין), ובדיעבד נלע"ד שההסבר שלך יותר נכנס ללשון הגמרא. תודה וישר כוח.