שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

זבחים צא – שיעור דף יומי

 

(צ: במשנה – צא. במשנה למטה)

חלק א – משנה
משנה
– המשך דיני קדימה בקרבנות
A. יוצא דופן לקדימה – אשם מצורע>חטאת, כי בא לגמור את טהרתו (מכשירו לקדשים וביאת מקדש).
(בדרך אגב – אשם מצורע ונזיר יוצאי דופן גם ב: בני שנה, לא שני שקלים).
B. דיני הקדימה – גם לגבי אכילת הבשר.
C. קרבן מאתמול – קרבן מהיום
תוס' – לגבי האכילה
1. שלמים מאתמול>שלמים מהיום (שלא נפספס).
2. שלמים מאתמול – חטאת של היום:
ר"מ – שלמים קודמים (הטעם הנ"ל>מקודש). חכמים – חטאת קודמת (מקודש גובר).
רש"י – לגבי ההקרבה
1. שלמים שהובאו אתמול (ולא נשחטו)>שלמים שהובאו היום – לעניין שחיטה (ואפילו שהראשונים הובאו בלילה, כשממילא א"א לשחוט).
2. שלמים שהובאו אתמול ולא נשחטו, (או – הובאו היום ונשחטו) > חטאת קודמת לפי כולם.
אבל – שלמים שהובאו אתמול + נשחטו כבר – מחלוקת אם זריקת דמם קודמת לשחיטת החטאת:
ר"מ – שלמים קודמים (לא לזלזל כל כך), חכמי ם – חטאת (קדשי קדשים).
D. צורת האכילה – איך שרוצים (צורת הבישול, תבליני חולין ותרומה).

גמרא
שאלות שמנסים לפושטן ממשנתנו:
א. מה קודם – תדיר או מקודש?
1. ראיות שתדיר קודם –
a. מהמשנה הראשונה – תמידין>מוספי שבת, מוספי שבת>ר"ח, מוספי ר"ח>מוספי רה"ש – תדיר קודם למקודש.
דחייה – שניהם מקודשים באותה מידה (שבת, ר"ח, רה"ש – משפיע לא רק על המוסף שלו אלא על כל קרבנות היום).
b. קידוש לב"ה – ברכת היין בקידוש (תדירה)>ברכת היום (קדושה), מנחה>מוסף שבת (הלכה לרי"ח).
כולם קדושים באותה רמה (דחייה דומה – קדושת השבת חלה גם בברכת היין ובמנחה).
2. ראיות שהקדוש קודם
ממשנתו –
שלמים של אתמול>חטאת של היום (לפי ר"מ), משמע – חטאת של היום>שלמים של היום לפי כולם, – אפילו שהשלמים תדירים.(היה אפשר להקשות גם מהמשנה בדף פט.)
דחיית רבא – השלמים לא תדירים, אלא רק מצוים יותר (כי אין חיוב).
[מקשה רב הונא בר יהודה – מצוי=תדיר: בברייתא – מילה תדירה מפסח. והרי היא רק מצויה.
תשובה – 1. הכווונה שתדירה במצוות (רש"י – 13 בריתות). 2. כיוון שהיא הרבה יותר מצויה – זה כבר "תדיר"].
האיבעיא לא נפשטה.

(א אמצע)
ב. מה גובר – דיני הקדימה או "אין מעבירין על המצוות"?
המקרה – שחט את הפחות תדיר, האם יזזוק או שיעיבר על המצוות, וישחט את היותר תדיר?
ראיות שהקדימה>"אין מעבירין"
(ודחיות ל1-3 – כאן ממילא על אחד מהם נצטרך חהעביר, אז דיני הקדימה חלים).
1. ממשנתנו –
ר"מ – שלמים של אתמול שנשחטו > שחיטת חטאת של היום, נדייק – שלמים של היום שנחטו – נפסיק ונעשה את החטאת (וכש"כ לרבנן – שגם בשל אתמול נפסיק).
דחייה – כוונת המשנה שגם החטאת כבר שחוטה, ואז – מאתמול גובר לפי ר"מ, אך מהיום – כיון ממילא באחד מהם נצטרך להעביר, אז הקדוש גובר.
2-3. מקידוש ומנחה –
כאמור – לב"ה – יין (תדיר) > יום (לא תדיר), אפילו שהיום התחיל לפני שהביאו את היין,
מנחה>מוסף, אפילו שזמן המוסף מהבוקר,
אז יוצא שמעבירים על היום/מוסף.
דחייה – כיון שכבר הביאו את היין/הגיע זמן מנחה –  אז ממילא על אחד מהם צריך להעביר.
4. תמיד>פסח – (משנה פסחים סא) – אפילו שכבר שחט הפסח – יחכו עם הדם וישחטו קודם את  התמיד (מעבירין על פסח).
דחייה – מדובר שכבר שחטו התמיד (וכך גם מדויק במשנה שם), אך עוד לא זרקו, ויוצא שממילא על אחד יעבירו.
גם איבעא זו לא נפשטה.

ג. היתר צורת האכילה – "לך נתתים למשחה" – לגדולה, כדרך המלכים.

חלק ב – משנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.